Matilde

CD (Marxophone, 2010)
marx01-CD
Pop d'autor
01/11/2010
  
En els tres anys que han passat des del tercer disc de Refree, Els invertebrats (Acuarela, 2007), hem vist el seu timoner, Raül Fernández, obrint un munt de fronts paral·lels: la direcció musical d’Immigrasons (DiscMedi, 2007) i Vientos y lugares (Sonoesfera, 2008), un espectacle amb Mala Rodríguez (Ojo con la Mala) i un altre amb Maria Rodés (Cançons de bandolers i molt mala gent), produccions de Nacho Umbert i Las Migas, una gira per Europa i els Estats Units com a còmplice de Josh Rouse, la sintonia de la sèrie Infidels (TV3) i algunes coses més que queden en el camí. La seva agenda continua traient fum: Fernández produirà els nous treballs de Fernando Alfaro (exSurfin’ Bichos i Chucho) i Senior i el Cor Brutal. Parlem, doncs, d’un músic molt ocupat que, malgrat això, ha aconseguit trobar el temps i tranquil·litat d’esperit per desenvolupar el seu projecte més propi i genuí, Refree, una marca sota la qual reposa un ideal: l’estirament, manipulació, deconstrucció, distensió i reinvenció del concepte de cançó.

Sona ambiciós, però aquests són els paràmetres en què es mou Refree a Matilda, un àlbum que pren el títol d’una fabulació privada: és el nom que li hauria posat al seu fill, nascut fa un any, si hagués estat nena. Doncs si Matilda hagués estat una criatura en lloc d’un disc, seria fràgil però rebel; aplicat però amb el punt d’insolència que de vegades tenen els tímids, i quan li preguntessin què vol ser de gran, diria que equilibrista, maga o potser científica estudiosa de les cèl·lules mare, per jugar a manipular el nostre codi genètic. Les cançons d’aquest disc no són normals: desafien regles bàsiques i principis no discutits. N’hi ha de molt senzilles, i de llargues i enrevessades. Els motlles ordinaris (estrofa, tornada, estrofa) deixen pas a estructures obertes i poc previsibles. Algunes tenen aspecte de joguina; altres de lletania de sala d’estar o de viatge galàctic. Gairebé totes tenen un tacte delicat, però la seva fragilitat dóna cobertura a textos durs (l’al·lusió a la pederàstia d’“En pie”, les mutilacions gore de “Cienpiés”) o d’un realisme surreal (la pornografia tergiversada de “Marcians”).

Matilda és la constatació que Refree no és aquí per fer música precuinada, sinó per experimentar. Aquí, celebrem que hagi trobat un còmplice idoni en Brad Jones, amb qui Fernández va coincidir a les sessions de Com anar al cel i tornar (DiscMedi, 2007), d’Els Pets, quan el productor nord-americà el va fer entrar a la cabina de l’estudi, sense avisar-lo, per enregistrar uns cors. Jones té una habilitat especial per decorar les cançons amb pinzellades que potencien el seu poder. A Matilda, se suma a un equip que inclou col·laboradors habituals com ara Sílvia Pérez Cruz (cors) i Oriol Roca (bateria), a més de Josh Rouse (cors a un tema) i una nova veu que il·lumina tot el que toca: Maria Rodés. Un grup ampli que se sotmet a la disciplina de Raül Fernández, un músic amb una elevadíssima idea de la cançó: tant, que la vol transformar per fer-la lliure.

Cançons

1 - En pie (Raül Fernández 'Refree')  
2 - Ciempiés (Raül Fernández 'Refree')  
3 - Un buen tío (Raül Fernández 'Refree')  
4 - Els veïns nudistes (Raül Fernández 'Refree')  
5 - Al senyor Bertran (Raül Fernández 'Refree', Enric Segulí Pou)  
6 - Torpe (Raül Fernández 'Refree')  
7 - Marcians (Raül Fernández 'Refree')  
8 - A cau d'orella (Raül Fernández 'Refree')  
9 - Eso está muy bien (Raül Fernández 'Refree')  
10 - Mil i un possibles finals (Raül Fernández 'Refree')  

Crèdits

Brad Jones -  baix, contrabaix, guitarra, vibràfon, veus, sàmpler, producció
Chris Carmichael -  violí, viola, violoncel
Álex Tobías -  percussions
Oriol Roca -  bateria
Anna Carné -  violoncel
Sílvia Pérez Cruz -  veus
Maria Rodés -  veus
Josh Rouse -  veus
Nico Roig -  guitarra, veus
Raül Fernandez -  guitarra, veu