El balanç de quatre dies de Mercat

L'Atlàntida emergent

La 28a edició del Mercat de Música Viva de Vic va estar marcada per un canvi de model que traslladava a L’Atlàntida tota l’activitat artística i firal. El públic general i els professionals del món de la música van respondre positivament al canvi, omplint de gom a gom els escenaris de la capital osonenca del 14 al 16 de setembre.
Text: Helena M. Alegret. Fotos: Pere Masramon
Maika Makovski & Quartet Brossa presentant Chinook Wind (Warner, 2016) inauguraven la 28a edició del MMVV i les seves magnífiques cançons ja semblaven portar els vents a favor perquè s’escoltessin les veus d’altres dones artistes que hi van actuar els quatre dies. Com ara Joana Serrat, que tant es menja el món amb la veu de la seva cultura adoptiva a Cross the Verge (El Segell del Primavera, 2016) com en la seva llengua materna a Grabolosa (El Segell del Primavera, 2016); Alba Molina, que defensa amb sensibilitat i potència vocal des d’un quadre de costums “Cabalgando van los gitanos” –‘y las mujeres en los carros’– fins a “La mariposa”; o tot de duets que es van passejar pels escenaris vigatans: a la Jazz Cava, una Anna Andreu marcava la línia principal de Cálido Home, Joana Pol salava des de Mallorca Donallop, i els cants de batre, jotes i coples tornaven a la vida en la veu de Maria Arnal.

Punt i a part mereix l'enfilall de tecles que s'escapen cap a milers d’atmosferes a la pianista i compositora Clara Peya, amb els seus sis àlbums enregistrats donant la veu cantada a altres companys (d’Elena Gadel a Alessio Arena). Si a la Jazz Cava es revivia cert “Refugi nuclear” del compositor mallorquí Marcel Cranc (que celebra el desè aniversari), a la sala Pasternak hi va passar el terratrèmol de la soulera Myriam Swanson, trepidant amb els rockabillies Flamingo Tours.



La música negra també va brillar en diversos projectes. El centre neuràlgic de la capital osonenca va cloure els concerts de divendres a ritme de jazz jamaicà. La big band de 17 músics The Gramophone Allstars va captivar els assistents amb la veu de Judit Neddermann acompanyada per dues de les germanes Sey com a coristes.

El quintet manresà Gossos va consolidar la seva condició de 'clàssic' del Mercat i de l'escena catalana amb l'estrena a L'Atlàntida del seu 13è disc, Zenit (Música Global, 2016), i Enric Montefusco va preestrenar el seu darrer Meridiana, que just edita amb Sony el 14 d’octubre. Però qui va omplir a vessar la plaça Major va ser Lax’n’Busto, per celebrar el trentè aniversari, amb els seus himnes corejats per les diverses generacions que han crescut amb les seves cançons.