EDR : La reivindicació i resistència de Biel Majoral

Del 16 al 18 de juny Barcelona acull la 23a edició del festival d'electrònica, tecnologia i creativitat

Sónar, l'avantguarda cultural

New Order, Jean-Michel Jarre, Anohni o James Blake són alguns dels artistes internacionals que desfilaran aquesta setmana per la capital catalana. Del dijous 16 al dissabte 18 l'electrònica, la tecnologia i sobretot la creativitat marcaran el compàs de prop de tres centenars de concerts, conferències i nous projectes innovadors. L'avantguarda cultural del Sónar ja és aquí!
Text: Redacció. Fotos: Xavier Mercadé
El discurs social és vigent en bona part dels artistes que encapçalen el cartell: des del canvi climàtic (John Lutter Adams, que actuarà en el concert inaugural al costat de l'OBC) o qüestions de gènere (The Black Madonna) fins a la vigilància (la col·laboració d'Edward Snowden al nou disc de Jean-Michel Jarre). 



El Sónar de Nit "es converteix en el club més gran del món", va vaticinar un dels codirectors, Enric Palau, la setmana passada en roda de premsa. I és que per classificar l'immens cartell han agrupat els artistes en tres galàxies estilístiques: house –Kerri Chandler, Soichi Terada o el català John Talabot–, tecno –l'estrena de Boys Noize– i els ritmes gruixuts batejats com a beats & breaks –per exemple amb el barceloní Alizzz–. Una de les novetats d'aquesta edició és el SónarCar, un espai tancat on els assistents podran gaudir de la música amb un sistema de projecció de so de manera circular.

El recinte estarà amenitzat al llarg de set hores per les sessions de dos gurus de la pista de ball: Four Tet i Laurent Garnier. A més, el festival té referents com els clàssics New Order, el cronista James Blake i la cantant britànica Anohni, que ha allargat l'espectacle a 80 minuts, segons han explicat els organitzadors. 



Sónar+D, el congrés del demà

Més de 200 activitats liderades per experts i innovadors en tecnologia i creativitat vertebren la programació del Sónar+D. Una de les empreses convidades és Spotify, i és que des del departament de dades oferiran una xerrada al voltant de la relació entre prescripció i descobriment, i explicaran el funcionament dels algoritmes de la plataforma. També treballaran durant els dies del festival amb una empresa barcelonina, Domestic Data Streamers, a partir de dades d'experiències participatives i el patró d'audicions. A Sónar+D l'organització pretén cobrir tots els processos de la tecnologia creativa i potenciar l'emprenedoria.

Segons dades de l'organització, el cost global de la 23a edició són 7,5 milions d'euros, un 77% del qual prové de recursos propis (5.795 milions d'euros), 13,3 % de patrocinis i 700.000 euros de subvencions de l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i el projecte europeu We Are Europe.



Informació pràctica per a la 23a edició

El Sónar de Dia s'allarga fins a les 23 h i se solapa amb la programació nocturna que comença a partir de les 21 h. Els assistents al festival podran accedir als recintes amb la polsera, que enguany incorpora el sistema cashless per agilitzar els pagaments a dins del festival. A més, l'organització ha explicat que s'augmenta l'oferta gastronòmica amb més productes ecològics i menjars d'arreu del món.  

Per a tothom que vulgui gaudir del festival des de casa o des d'un altre lloc del planeta, 85 concerts es podran seguir en streaming: 35 en vídeo a través de la plataforma Culturebox i 50 en àudio a través d'iCat.cat. També es transmetran totes les conferències del Sónar+D. 

Més enllà de l'impacte econòmic
El Sónar es postula com un "element dinamitzador de primer ordre", i és per això que l'organització ha impulsat un estudi de contribucions per tal d'identificar quin és l'impacte real del festival més enllà de les dades econòmiques.

El Sónar 2015 va aportar 72 milions d'euros d'impacte econòmic al PIB de Catalunya. L'any passat van realitzar un miler d'enquestes a través de les quals han elaborat la investigació. Per això s'ha creat un estudi de contribucions en el pla econòmic, social, cultural, d'innovació i mediàtic a través de quatre eixos –innovació, ecnomoia, cultural, mitjans i social– a partir d'uns valors pautats a tall d'indicadors. Alguns exemples de resultats de l'estudi són que els assistents estrangers valoren l'atmosfera de creativitat de Barcelona, fet que els motiva a venir a la cita, o bé que un quart de les indústries creatives no convencionals de l'edició anterior eren catalanes.

A més, en l'àmbit local el Sónar ha realitzat un mapeig dels centres de formació de la regió de Barcelona i ha elaborat un directori on-line amb els centres que ofereixen estudis de música avançada, tecnologia, arts aplicades, disseny, publicitat, comunicació, audiovisual, moda i negocis creatius.