EDR: Com vau concebre el videoclip que estrenem a EDR, "Ves per on"?
R.M: La cançó està inspirada en 'el fill de Déu', un personatge emblemàtic de Rubí. Segons s’explica, l’home, que treballava en una empresa tèxtil, va rebre la sobtada visita de 'Nostro Senyor'. A partir d’aquesta visió va decidir desprendre’s de tot el material i de tot el que la societat dicta, i va deixar feina i família per convertir-se en alguna cosa més que un captaire, algú que sembla donar-nos, sense dir res, una mena de lliçó espiritual. Segons la meva interpretació, el vídeo intenta transmetre amb humor i ironia la terrible idea que a qualsevol de nosaltres se li poden torçar tremendament les coses i pot, malauradament, trobar-se en una situació de pobresa. En ser un tema tan seriós i actual, en David Barón i la Clara Xuclà (Zink In Films) van haver d’anar amb moltíssima cura a l’hora de plantejar el projecte i pensar les accions que el protagonista de la història realitzava. Crec que el resultat ha estat un clip realment atractiu i original, alhora que respectuós. A més vam disposar de la col·laboració estel·lar del Leslie de
Los Sírex en el paper de mossèn Ramon.
EDR: Al Taller de Músics t'has hagut d'encarar a un nou estil, el jazz. Com ha estat afrontar aquest univers sonor per a tu?
R.M: Abans d’arribar al Taller de Músics era 'el modernillo' de l’Escola Municipal de Música de Rubí, on l’ensenyament que s’ofereix és essencialment clàssic. No suportava el fet de sentir-me empresonat dins un full de pentagrama, necessitava ser conscient del que estava tocant, saber improvisar, passar-m’ho bé amb el meu instrument i amb el coneixement de la música. En arribar al Taller, però, vaig picar de morros contra una enorme paret de ciment. El nivell d’exigència era molt més elevat del que estava acostumat, i vaig descobrir la complexitat del món jazzístic. Vaig haver de canviar la meva mentalitat, informar-me, intentar acostar-me a la sonoritat que la naturalesa de l’estil demanava, començar a prendre’m tot allò no com un entreteniment sinó com una important aposta pel meu futur professional. No va ser fàcil, vaig passar èpoques d’autèntica frustració i de protagonitzar solos esperpèntics a eternes classes de conjunt instrumental. Estava vivint moments d’intensos canvis, i el jazz es va convertir en la banda sonora de les meves guerres mentals amb la música, amb la vida i amb mi mateix. És per això que vaig decidir introduir elements d’aquest estil a El secret del bàrman, un treball que pretén reflectir la meva situació durant aquests últims anys.
EDR: A la Vilaverda (Picap, 2012) era més folk i ara t'endinses en un terreny més pop. Això és degut a la producció de Pere Jou (Quart Primera)?
R.M: Abans de conèixer el Pere ja havia gravat al meu estudi casolà unes quantes maquetes que respiraven un aire rotundament pop amb molta presència de sintetitzadors, com ara "Paraules" o "Sidecar", temes que ja havíem avançat amb la banda en alguna actuació. Aquests temes contrastaven amb altres amb un línia molt més jazzística ("Venedora de contes") o fins i tot de bossanova ("El secret del bàrman"). En observar aquestes diferències, la primera decisió del Pere com a productor va ser portar-ho tot cap el terreny del pop, deixant entreveure petits esquitxos de l’essència jazzística de l’arranjament original. Fins ara m'he servit d’un estil musical o un altre segons la història que he volgut explicar, o les emocions que he volgut expressar. Les sonoritats folk amb molta presència de guitarres rascades, harmòniques i joguines musicals eren ideals per presentar l’univers rural i de conte d’A la Vilaverda, però per a aquest treball, que està ambientat en un misteriós bar del barri del Raval de Barcelona, necessitava trobar elements que per a mi resultessin més 'urbans', com per exemple les guitarres elèctriques o el saxo tenor. Considero primordial en una cançó la correspondència entre música i lletra, un factor que en el pop de vegades queda un pèl descuidat.
EDR: Quina música has estat escoltat darrerament que t'hagi influenciat en certa mesura per a aquest àlbum?
R.M: Durant la meva època al Taller de Músics del Raval vaig escoltar molt
Ray Charles, a qui cito a "El secret del bàrman". Juntament amb
Chet Baker, em van fer una mica més lleugera l’entrada al món del jazz. Em vaig interessar per cantautors diversos com
Billy Joel,
David Bowie o
Leonard Cohen a través de vinils que la meva família conserva, i vaig aprofundir molt més en la discografia d’
Adrià Puntí, que considero un dels meus grans referents, incloent la seva etapa com a líder d’
Umpah-pah tant en català com en castellà. No va faltar tampoc algun repàs al
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Parlophone, 1967) i l’
Abbey Road (Apple Records, 1969) dels
Beatles. Durant la gravació van sorgir noms tan sofisticats com
Coldplay,
Keane,
Portishead,
Zero 7,
Bon Iver o
Regina Spektor, que feia temps que admirava i seguia.