Text: Pere Bestard. Fotos: Juan Miguel Morales
Aquest any ja en fa cinquanta que la jove
Maria del Mar Bonet pujava a l’escenari de L'Ovella Negra de Barcelona, el mític local de reunió de la Nova Cançó, on ella acompanyava el seu germà i els seus amics, i on ben aviat començaria a forjar-se una carrera que ha esdevingut longeva i una de les més pròsperes a aquesta banda de la Mediterrània.
Així doncs,
Bonet celebra la seva trajectòria de la millor manera, amb un nou disc,
Ultramar (Picap, 2017), i amb una idea arriscada però efectiva. A partir de melodies de cançons tradicionals cubanes, l’artista mallorquina va començar a crear cançons fusionant-les amb poesia tradicional del cançoner del Pare Ginard –un recull de glosa mallorquina–. Així la lírica tradicional se sumava a la tradició cubana i esdevenia un nou ser.
Per dur a terme aquesta empresa
Maria del Mar Bonet va anar a Cuba a trobar-se amb músics de l’escena actual, amb qui va enregistrar el nou treball. Hi va tenir les col·laboracions de luxe d’artistes de la talla de
José Maria Vitier,
Pancho Amat,
José Luis Cortés 'El Tosco',
Enrique Pérez Mesa,
Jorge Reyes o la cantant
guajira María Victoria, amb qui va interpretar un duet que a dia d’avui esdevé atemporal.
El proper 13 d’octubre l’artista balear trepitjarà l’escenari del Gran Teatre del Liceu de Barcelona acompanyada d’una banda creada per a l’ocasió, en uns dels concerts que es preveuen més especials d’una gira que ja ha passat pels teatres principals de València i Palma. La gira continuarà per les ciutats de Madrid, Torí, Roma, Castelló i el Caire en un seguit de concerts de celebració d'aquests cinquanta anys als escenaris.
Fa pocs dies que
Bonet rebia el
Premi Altaveu per la seva trajectòria; un model de superació d’una artista que va néixer en temps de la dictudura franquista. Com a dona va desafiar artísticament els cànons de l’època i a dia d’avui, afortunadament, els segueix desafiant amb èxit.