Sense ombres ni tenebres

Crònica del concert de Miles Tribut Big Band al Palau de la Música

| 29/07/2015 a les 22:26h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Mas i Mas Festival, Joan Chamorro, Miles Davis, Palau de la Música
A les ordres de l'entusiasta Joan Chamorro, els simpàtics músics de la Miles Tribut Big Band no van inspirar-se gens en la imatge esquerpa i malcarada que sovint projectava Miles Davis. En la seva música, sí. Amb una celebració ben lluminosa va arrencar el XIII San Miguel Mas i Mas Festival.
Jordi Bonell, Llibert Fortuny i Joan Chamorro Foto: Xavier Mercadé

L’any 1967, durant la segona edició del Festival de Jazz de Barcelona, Miles Davis havia d’actuar al Palau de la Música de Barcelona. Però el músic va fugir abans sense donar gaires explicacions i, després de la decepció, part del públic va poder escoltar alliberats els que a priori havien de ser els seus acompanyants:  Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter i Tony Williams.
 
Uns anys després, el 1973 i en el marc del mateix festival, un Miles Davis emprenyat perquè els seus instruments estaven retinguts a la Jonquera no va voler actuar en el primer dels dos passis programats al Palau. Sí que va fer-ho en el segon, ben entrada la nit, i va tornar a tocar l’endemà, per sorpresa, en companyia de B. B. King.
 
Albert Mallofré i Alfredo Papo, respectivament, van viure aquests dos episodis en primera persona i els van evocar a la difunta revista Jaç en un número especial la tardor del 2011. Aquell mateix estiu, la revista havia impulsat un projecte en què Joan Chamorro, a la sala Apolo i dins del San Miguel Mas i Mas Festival, va capitanejar tota una Miles Tribut Big Band per retre homenatge al Príncep de les Tenebres.

Andrea Motis, cantant al capdavant de la Miles Tribut Big Band Foto: Xavier Mercadé

El passat 29 de juliol, la tretzena edició d’aquest festival august i barceloní va encetar-se revalidant l’aventura amb els mateixos protagonistes (Chamorro, Carles Benavent, Llibert Fortuny, Matthew Simon, Jordi Bonell, Andrea Motis...) i la incorporació d’uns quants nous valors d’aquest viver viu i increïble que és la Sant Andreu Jazz Band, joveníssims intèrpretrs recolzats en el piano de Joan Monné, la bateria d' Esteve Pi i el contrabaix de Josep Maria Galvez.
 
Aquest cop l’escenari va ser el Palau de la Música, aquest palau on el príncep trompetista va deixar en vida més ombres que llums. Però aquest cop l’ambient va ser ben lluminós, l’ambient propi d’una festa intergeneracional d’amants del jazz reunits al voltant d’un repertori de referència que no mereix ser reverenciat, sinó gaudit.
 
Matthew Simon Foto: Xavier Mercadé

I això van fer Chamorro i companyia: gaudir. Jordi Bonell va fer gala del seu estil amb la guitarra elèctrica, clar i brillant. Llibert Fortuny, incisiu i ferotge amb els saxos alt i tenor. Carles Benavent, exercint de patriarca del groove omplint el Palau amb el seu baix en el darrer tram de l’espectacle. I Matthew Simon, amb sordina i sense, sempre elegant en l'evocació del trompetista d'Illinois. Alternant-se amb ells, Andrea Motis, Joan Codina, Joan Martí... en un passeig panoramic per algunes de les fites en la llarga història de fites musicals de Miles, amb arranjaments per a big band de Sergi Vergés i Alfons Carrascosa. Mirades lluminoses a peces que remetien des dels principis del trompetista sota l'influx del bebop ("Quasimodo", "Four") fins als finals rockers i eclèctics ("Tutu"), passant per emblemes ("So What") i per estàndards com "My Funny Valentine", cantats per les multinstrumentistes que també canten (sobretot Andrea Motis, però també Magalí Datzira i Rita Payés). Motis va cantar entre altres "Someday my Prince Will Come", del film de Disney Blancaneus i els set nans. I així, invocant el malcarat Príncep de les Tenebres, va passar ràpida com un llamp una celebració ben lluminosa.

El Palau de la Música, il·luminat durant el concert Foto: Xavier Mercadé

Pintura d'Antoni Estruch
01/01/1970
Una llei del Parlament de Catalunya de fa 25 anys en va decretar l'oficialitat
'Cançó per a tu', el nou telefilm musical de TV3
01/01/1970
El telefilm es finança parcialment a través d'una campanya de micromecenatge | Enderrock us mostra material en exclusiva del rodatge del film
Mafalda | Roger Umpiérrez i Sara Roig
Andrea Romanos Roca
01/01/1970
El grup acaba de presentar el documental 'Las que faltaban', sobre la dificultat de les dones per accedir als escenaris | The Sey Sisters, Roba Estesa, Tremenda Jauría i Sara Hebe en són algunes de les protagonistes
Strombers | Carles Rodríguez
Helena Morén i Alegret
01/01/1970
Després de 20 anys de brega en la ruta per les festes majors, la banda presenta el festiu 'Stromberland'
Valtonyc | Youtube
01/01/1970
És el primer tema que es pot escoltar des de la ratificació de la condemna
Ivette Nadal i Caïm Riba | Juan Miguel Morales
01/01/1970
El duet passarà pel festival de cançó BarnaSants el proper divendres 2 de març | La cantant ens explica com ha gestat el seu poemari 'Arbres, mars, desconcerts', que serà presentat en forma de cançons
Pulpopop
01/01/1970
Estrenem el videoclip de ‘Bluesbis’, tema que tanca ‘Felicitat màxima!’, el darrer àlbum de Pulpopop
Fragment del clip de Xavi Sarrià | Arxiu Xavi Sarrià
01/01/1970
L'actor Pau Poch protagontiza el clip d'«Ànimes navegables» | El cantant d'Obrint Pas continua la gira de presentació del seu primer disc en solitari
Lausana estrenen 'Apollo11' | Júlia Tuxans
01/01/1970
Estrenem el videoclip d'"Apolo11", el primer single del nou disc de Lausana | Els granollerins s'han volgut acostar a l'univers de La iaia cedint la producció a Jordi Casadesús i la mescla a Paco Loco
Illa Carolina | Arxiu del grup
01/01/1970
Estrenem el nou clip de la banda, «Som feliços», del seu darrer disc, 'Bellavista'