'Monstres of rúmbia' a l'Enderrock 242

La revista de novembre encarta un disc recopilatori del projecte col·lectiu basat en la rúmbia

| 07/11/2015 a les 07:00h
Arxivat a: Enderrock, rúmbia, monstres of rúmbia, joan garriga, carles belda
A la revista d'aquest mes (número 242) ens endinsem en el gènere amb cinc acordionistes que reivindiquen la rúmbia com a música popular amb denominació d'origen, i s'hi encarta el disc recopilatori Monstres of rúmbia (EDR Discos, 2015). A partir d'una idea de Carles Belda, Monstres of rúmbia és un recorregut a través de l'atles sonor referencial d'aquest estil al llarg de dues dècades, des de Dusminguet i Pomada fins a Tetuà, Batak i Víctor Pedrol.
D'esquerra a dreta: Pol Aumedes, Marçal Ramon, Víctor Pedrol i Carles Belda. Foto: Juan Miguel Morales

De la fusió de la rumba catalana i la cúmbia llatina neix la rúmbia, que beu de la tradició dels balls de gitanes i les orquestres de ball, i s'empelta d'esperit rocker i caribeny. “Una cultura està viva quan es reinventa. Si queda estancada, mor”, augura Joan Garriga (La Troba Kung-Fú). Aquest testimoni l'han recollit des del trobador Jaume Arnella ("Les rondes del vi") fins al músic Víctor Pedrol, que presenta al disc una peça col·lectiva inèdita titulada "La foguera de Sant Joan" i que ja es pot escoltar a Enderrock.cat

Són músiques d’abans que sonen igual de bé ara, i que formen part de la banda sonora rumbiera. “Les hem ballat, són festives i també són boniques; com quan Carles Belda interpreta una versió de la popular ‘Pere Gallerí’ o 'Maria Mercè' amb Pomada. La manera de reviure la música és reinventant-la”, diu Garriga. Tots ells han creat un paisatge propi que estén ponts estètics i culturals al llarg de dues dècades.

 
L'havanera "Llop de mar" de Dusminguet, "Rumbsoltes" de Joan Garriga o –més tard– "Dansa d'amor" i "Rúmbia" de La Troba Kung-Fú no haurien estat el mateix sense la fusió de ritmes caribenys, llatins i l'arrel catalana. La gènesi de la rúmbia és amb els pioners Pomada, i va tenir continuïtat la primera dècada del segle XXI en l'arrel folk de "Virolet zydeco" o "A riqui raun" de La Carrau, les fusions rumberes de "Collarets de llum" o "Brut" de Rauxa i "Son pil" dels atrevits Pareras Parelladas.

Al final, uns i altres han agafat l’acordió per fer cançons tant seves com populars, des de La Pegatina ("El gat rumbero") fins a Tetuà ("La rumba de l'enciam" i "Latin 871") o Batak ("Ella ho sap" i "Cúmbia de la gana"), passant pels més recents Els Catarres ("Me'n vaig al camp") i Assabè On Band ("Petita escena nocturna).

Monstres of rúmbia es va presentar en un espectacle a la Festa Major de Caldes de Montbui, i aquest mes de novembre es pot aconseguir el disc recopilatori del projecte juntament amb la revista Enderrock
 
Portada del disc. Autor: Víctor Pedrol

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais