La Raíz de l'èxit

Crònica de la primera nit de presentació del nou disc dels valencians a Barcelona

| 22/04/2016 a les 10:30h
Arxivat a: Enderrock
Els valencians La Raíz exhaureixen entrades allà on presenten el nou àlbum: València, Madrid, Múrcia i també les dues nits consecutives que toquen a Barcelona. Aquest dijous 21 d'abril per fi arribaven a la ciutat comtal amb les cançons del seu darrer disc, Entre poetas y presos (Propaganda pel Fet!). Als seguidors més fidels l’espera se’ls va fer eterna, i és que des de principi de desembre de l’any passat ja s’havien esgotat les entrades. 

La Raíz. Foto: Singu Riera
 
 
Els de Gandia van omplir la sala Apolo de Barcelona de jovent ansiós per sentir-los tocar. Tal era l’expectació que els catalans Trast, teloners encarregats de posar a to el públic, ja tenien la meitat de l’auditori ple noranta minuts abans que els onze protagonistes –sí, La Raíz són molta gent–s’apropiessin del petit escenari.
 
Només sonar el primer acord ja s’augurava una vetllada pletòrica: els fans recitaven de memòria el poema musical que serveix d’introducció a l’àlbum. 'Quisiera saber por qué estoy en esta cárcel metido...', entonaven a l’uníson. Emotiva rebuda i gran encert d’inici per calibrar la implicació dels assistents.
 
La Raíz –grup guanyador del Premi Enderrock 2016 per vot popular a millor artista en llengua no catalana– ha demostrat després de quatre treballs que sap reiventar-se sense perdre l’essència de música mestissa –s’hi pot trobar rock, ska, reggae, rap, africana– i reivindicativa que proposa.
 
Aquells que veuen una baixada rítmica a Entre poetas y presos que vagin a un dels seus concerts, l’energia no decau en cap moment. La sintonia entre cançons mítiques com "Nuestra nación" del disc Así en el cielo como en la selva o "Zarzuela y Castañuela", inclosa a El lado de los rebeldes, amb la frescor de "Radio clandestina" és inherent i gens impostada. Fins i tot l’absència de mòbils alçats fent fotografies durant el xou demostra la compenetració entre públic i artista, els quals cantaven conjuntament 'para levantar la marea a contracorriente'.
 
Els punys amunt, els aplaudiments constants i els salts en els moments apoteòsics no van parar, i l’Apolo tremolava i bramava presenciant el directe del nou àlbum.
 
Uns quants afortunats podran assistir al segon concert –també amb el cartell de sold out penjat– que se celebra aquest divendres 22 d'abril. Per als que us heu quedat amb les ganes de La Raíz, no patiu perquè un dels quatre cantants de la banda, Pablo Sánchez, va deixar clar que “vamos a seguir diciendo lo que nos da la gana y en sitios más grandes para que quepamos todos”.  

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais