El Sant Jordi impossible

Avui fa 25 anys que els quatre grans del rock català van actuar al Palau Sant Jordi

| 14/06/2016 a les 09:20h
Arxivat a: Enderrock, sangtraït, els pets, sopa de cabra, sau, 25 anys sant jordi, sant jordi, opinió
Aquest dimarts 14 de juny fa 25 anys del gran concert al Palau Sant Jordi de Barcelona en què van participar Sau, Els Pets, Sopa de Cabra i Sangtraït, l'any 1991. Va ser un concert especial i irrepetible que va congregar al recinte de l’anella olímpica de Montjuïc 22.104 persones, una xifra que suposava el rècord europeu d’assistents en un concert en recinte tancat.
Els quatre grans del rock català. Foto: Arxiu Ressons
 
Eren els anys del moment dolç de l’anomenat ‘rock català’ i el concert va quedar fixat en l’imaginari col·lectiu com el punt de referència de tot el moviment. Evidentment no tot eren flors i violes i hi va haver alguns grups que es van sentir exclosos del magne concert. I també cal recordar l’estripada de Sopa de Cabra en negar-se a assistir a una sessió fotogràfica amb els altres grups organitzada pel diari Avui. Però el moviment era fort i va saber extreure’n les coses bones, obviar els malentesos i seguir endavant amb noves forces i energia renovada.
 
El juliol de 1998 Enderrock va publicar una llista amb els cent millors discos del rock català de tots els temps. Era la primera llista d’aquestes característiques que publicava una revista catalana, i se'n va voler fer una presentació pública on es va convidar els músics i cantants dels grups seleccionats. La presentació es va fer el 7 de juliol de 1998 i va congregar una setantena de músics a la seu barcelonina de la SGAE. Una fotografia de família amb tots els músics assistents n’és fidel testimoni.
 
Vint-i-cinc anys després del gran concert del Sant Jordi i 18 anys després d’aquella històrica fotografia hem de dir, ras i curt, que avui ni una ni altra serien possibles. Segurament aquest espai no és l’adequat per analitzar els factors que ens han conduït al lloc on som, però sí que ho és per destacar la inviabilitat d’ajuntar de nou els quatre grups en un sol escenari o de tenir èxit en una convocatòria tan gran com la de l’any 1998.
 
El primer que cal assenyalar és que Sangtraït no tornarà als escenaris. Les relacions personals entre els seus antics components i el fet que el nom del grup estigui registrat només per un d’ells impossibiliten aquest retorn. Les últimes setmanes, amb la proposta de l’organització del Canet Rock  a Quim Mandado i LGP perquè interpretin un grapat de cançons de Sangtraït en aquest emblemàtic festival, el desacord entre les dues faccions del grup de la Jonquera ha augmentat.  
 
El Rock Català està de celebració. Avui fa 25 anys del concert que el va fer visible fins i tot als que havien girat la cara per tal de no adonar-se del que estava passant. El Museu de la Música acull una exposició que explica el moviment als que no el van viure en primera persona i que ofereix una petita dosi de nostàlgia als que sí que hi eren. Enderrock presenta un número especial –el 250– amb una extensa explicació de què va ser el 'rock català' i quines bandes en van formar part, i un repàs a les 250 bandes i els 500 discos de ‘rock català’ que es van publicar entre els anys 1985 i 2000. És una obra per al gaudi i la reflexió que porta implícit el desig de poder, algun dia, tornar a reunir tots aquests músics i celebrar la gran influència que van tenir en la transformació de l’escena del rock fet a Catalunya. 

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais