El jazz, el port i les gavines

Crònica dels concerts de Gabriel Amargant i Albert Sanz al Jazz Festival l’Estartit

| 08/08/2016 a les 09:47h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Gabriel Amargant, l'Estartit, Albert Sanz, Jazz
Programa doble el 6 d’agost passat al Jazz Festival l’Estartit. A l’escenari mariner de la plaça de la Llevantina, el quintet de Gabriel Amargant va presentar And Now For Something Completely Different (Fresh Sound, 2015), mentre que Albert Sanz va recuperar O que sera (Contrabaix, 2012), al costat de Javier Colina i Al Foster.
Gabriel Amargant. Darrera, Martín Leiton i Gonzalo del Val Foto: Adriana Calisaya

A la mateixa hora en què les gavines començaven a passejar per la platja gran de l’Estartit i el sol s’amagava darrera el Montgrí, el saxofonista Gabriel Amargant va començar a presentar el seu segon disc com a solista a la plaça de la Llevantina, a tocar del port.

Després d’un ja llunyà
 First Station (Fresh Sound, 2008), And Now For Something Completely Different (Premi Enderrock de la Crítica a Millor Disc de l’Any) suposa un salt endavant en el vessant compositiu del músic d’Argentona. A l’Estartit, on va actuar com a flamant guanyador d’aquest premi, van sonar les sis primeres de les set peces que conformen l’àlbum. I en el mateix ordre. Començant per  “Wise Man”, on tot el grup va creant l’ambient sonor calidoscòpic que presidirà la resta del repertori; “Mah”, amb els seus canvis sobtats i les seves delicadeses cambrístiques; “Le Petite Chien”, on van encendre’s el saxo tenor d'Amargant i la guitarra d’Adrià Plana; “Seventy Steps to Vallcarca (Stairway to Diego)”, una oda urbana als bons lutiers en general, i al d’Amargant en particular, on hi ressona el “Libertango” de Piazzolla; “Esbergínies rebossades”, amb un poderós rif obstinat que acosta el grup al terreny del blues-rock, i la final “Piggeon’s Dance”, amb una fantàstica introducció d'Amargant sol amb el clarinet i un desenvolupament del quintet d’aire oriental.

 

En el quintet que va acompanyar Amargant hi va haver dos canvis respecte l’alineació que va gravar el disc: Roger Mas en lloc de Marco Mezquida al piano i Martín Leiton en lloc de Miguel Serna al contrabaix. Gonzalo del Val a la bateria i Adrià Plana a la guitarra van completar una formació rica i maleable que explora material nou.

 

Si Gabriel Amargant sembla ara per ara a aprofondir en l’escriptura jazzística (el 8 de setembre tornarà a presentar al festival de Sant Andreu la seva relectura de Gershwin amb el quintet), un dels camins fèrtils que ha seguit el pianista valencià Albert Sanz en els darrers anys ha sigut el de la recreació lliure i instrumental de bones cançons. A la caça de bon material melòdic, amb el trio que comparteix amb el contrabaix navarrès Javier Colina i el bateria nord-americà Al Foster va fixar-se en els brasilers Chico Buarque i Ivan Lins per gravar un disc, O que sera, que va centrar el concert a l’Estartit, amb peces com la popularíssima obra de Buarque que dóna títol al disc, i també “Soberana Rosa”, “Outros sonhos”, “Mar e lua”...

Assegut davant del teclat, Albert Sanz és dicció claríssima i imaginació potent a l’hora d’extreure matisos de cada melodia. Javier Colina és contrabaix de referència si es parla de repertoris d'alta temperatura. I Al Foster, amb les seves grans manotes i el seu trajo gris impecable, un acompanyant de luxe que sovint en té prou amb un sol plat per injectar el ritme adequat.

 

Cap al final de la nit hi va haver un regalet. Albert Sanz es va quedar tot sol al piano i va tocar una perfumada “Carta a l’exili”, cançó del grec Christos Leontis que Maria del Mar Bonet ha cantat en català traduïda per Albert Garcia. Forma part del projecte Mediterranies, que el pianista comparteix amb Rubén Carles i Sergio Martínez i que es plasmarà aviat en un nou disc que posa proa al món de la mediterraneïtat: Carles Dénia, Raimon, pasdobles, Algesires, Istanbul... escoltant la “Carta a l’exili” a la plaça de la Llevantina, es podia mirar cap al mar i intentar albirar Grècia en la nit.

Albert Sanz (piano), Javier Colina (contrabaix) i Al Foster (bateria) Foto: Adriana Calisaya

Xavi Sarrià | Michal Novak
01/01/1970
L'excantant d'Obrint Pas publica avui el seu disc de debut | Descobrim els motius de cada cançó
Coherence | Carles Rodríguez
01/01/1970
Jès!, Coherence i Urra tocaran a la plaça de Joan Coromines aquest divendres a les 7 de la tarda
Maria Arnal i Marcel Bagés | Carles Rodríguez
01/01/1970
El concert inaugural serà una mostra del folk emergent català | Sortegem dues entrades dobles per veure Maria Arnal i Marcel Bagés, Judit Neddermann i molts més
Al Tall | Al Tall
01/01/1970
En poc temps va evolucionar de cançó de taverna a himne independentista
Zoo al Clownia 2017 | Xavier Mercadé
01/01/1970
«La mestra», del disc 'Raval', ha estat escollida com la millor lletra de cançó de la temporada | La cançó homenatja Marifé Arroyo, expulsada i represaliada de l’escola de Barx
Imatge de la manifestació de l'11 de setembre a Plaça Catalunya | Xavier Mercadé
01/01/1970
La jornada d'ahir fa coincidir bona part de la plana major de la indústria musical catalana | Músics, festivals i sales es decanten per donar suport a les institucions i al poble catalans
Els membres de Tardor vestits d'alpinistes enmig del barri de Patraix
01/01/1970
Avancem el nou videoclip de la banda: "Nevar a València" | Els valencians publicaran el nou disc, 'Patraix', el proper 20 de setembre
Judit Neddermann i Guillem Roma comparteixen la cançó «Realidad paralela» | Alba Roma
01/01/1970
Estrenem el videoclip de "Realidad paralela", cançó de l'últim disc de l'osonenc | La veu de Judit Neddermann s'entrellaça amb la de Roma en un bolero clàssic que sona atemporal
Foto promocional de Geraint Rhys
01/01/1970
A menys d'una setmana per la Diada el cantautor de Swansea estrena "Visca la Terra" en suport al procés que viu el poble català
Itaca Band | Michal Novak
01/01/1970
Els de Montacada i Reixac estrenen un clip de to irònic i humorístic | Fan ballar reggaeton a diversos dirigents polítics internacionals