òpera

Macbeth al Liceu

Crònica d'Oriol Pérez Treviño

| 14/10/2016 a les 15:00h
Arxivat a: 440Clàssica, Macbeth, Liceu, Verdi, Barcelona, Gran Teatre del Liceu, crònica, òpera
Macbeth | Gran Teatre del Liceu / Antoni Bofill
Foto: Antoni Bofill / Gran Teatre del Liceu

El Macbeth de Verdi ha obert la temporada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona i s'hi representarà fins al proper 23 d'octubre. Oriol Pérez Treviño va assistir a la sessió del passat 8 d'octubre. Aquesta és la seva crònica.

El melodrama en quatre actes Macbeth (1848) de Giuseppe Verdi (1813-1901) ha estat el títol escollit pel Gran Teatre del Liceu per inaugurar la temporada 2016-17. Dotze anys després de la seva darrera representació al colosseu líric de la Rambla, el cert és que un Macbeth sempre és un títol a tenir en compte. I és que, més enllà dels tòpics que habitualment omplen la nostra crítica i musicografia, Macbeth ha de ser considerada com una obra on, de la mà de Shakespeare, s’aprofundeix en les antigues tragèdies líriques del barroc (pensem en Lully, Rameau) i s’assoleix la que, de fet, és considerada la primera gran obra mestra del compositor de Roncole.
 
Com ja és habitual, es va oferir la versió de 1865 (la que Verdi va realitzar per al Théâtre Lyrique de París i que, tanmateix, va suposar una revisió profunda a la primera versió, estrenada la mítica data del 14 de març de 1847 al Teatro della Pergola de Florència) partint de dos importants reclams: el director d’escena Christof Loy i l’estrena en els rols de Macbeth i Lady Macbeth per part del baríton francès Ludovic Tézier i la soprano vienesa Martina Serafin. El sotasignant, però, va poder assistir al segon repartiment, i pel que sembla en va sortir més ben parat, atès que la crítica en general ha assenyalat la manca d’un punt de cocció en la caracterització dels personatges per part de Tézier i Serafin.

Si bé, objectivament, el timbre de veu del baríton italià Luca Salsi (Macbeth) no té el punt extraordinari del de Tézier, sí que va mostrar la caracterització i coneixement profund del personatge. Ara bé, si podrem recordar durant temps aquest Macbeth serà gràcies a la participació de la soprano russa Tatiana Serjan, que va demostrar amb totes les de la llei per què és una de les grans Lady Macbeth del moment.

Amb correcció i equilibri en la resta de papers, exceptuant un poc afortunat Alessandro Guerzoni com a Banco, tret de la participació de la Serjan, aquest Macbeth en l'aspecte musical passa, però, sense pena ni glòria. I això, al nostre entendre, el nostre teatre no s’ho pot permetre. Si bé no podem deixar d’anotar el progressiu bon fer del Cor del Gran Teatre del Liceu des que Conxita García ha agafat el timó, la part orquestral va ser un pèl justa. I, de nou, no pas perquè els instrumentistes i professors que formen l’Orquestra Simfònica no puguin mostrar un nivell més alt, sinó per una qüestió que, aquesta vegada, és totalment atribuïble a la descafeïnada, desencertada i mancada d’ànima direcció musical de Giampaolo Bisanti. Aquesta manca de trempera va desvirtuar completament l’esplèndida obra de Giuseppe Verdi i va donar un resultat més aviat trist i anodí. I va ser una llàstima perquè, certament, la direcció escènica de Cristof Loy i l’escenografia de Jonas Dahlberg eren de primer ordre i van assolir una lectura suggerent, profunda, que convidava a ser un Macbeth per recordar. I, malauradament, no serà així.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Txarango | Michal Novak
01/01/1970
És l'onzena cançó del tercer disc, 'El cor de la terra' | L'àlbum complet es publicarà demà
01/01/1970
L’exlíder de Radio Futura repassarà la seva trajectòria en clau simfònica | Al Teatre grec de Montjuïc tindrà la complicitat de la Banda Municipal de Barcelona
01/01/1970
L'espectacle per als més petits de la casa
Aquest diumenge 5 de març a les 20 h Wag & Jo seran al Born Centre de Cultura i Memòria en el marc del cicle Bornet de Cançons amb l'espectacle Jun i el Follet del Vent. Pensat per als més petits, tampoc deixarà indiferents els avis, pares, tiets o germans que els acompanyin.
01/01/1970
Fins al 15 d’abril hi ha obertes les inscripcions al web del concurs
La dissetena edició de la plataforma més important de la música emergent en català obre les portes a grups balears i valencians, i es consolida amb més concerts, més premis i més col·laboradors.
01/01/1970
Amb actuacions de Ca Vell, Eduard Gener i Edward Estlin, entre altres
A una setmana de l'entrega dels Premis Enderrock 2017, acostem la música a les biblioteques de la ciutat de Girona: un total de deu concerts en tres dies i amb una durada de 30 minuts cadascun. També hi haurà una Viquimarató musical el dissabte al matí. 
01/01/1970
El Teatre Romea acull una òpera-rock basada en l'obra del poeta
Verdaguer, ombres i maduixes és el títol de l’òpera-rock que Obeses presentarà de l’1 al 5 de març al Teatre Romea de Barcelona. L’obra ja es va poder veure a Vic amb motiu de la clausura de 'Vic, capital de la cultura catalana 2016'.
JoKB | Arxiu de l'artista
01/01/1970
Estrenem "Mil crits", el nou clip del grup igualadí JoKB | El senzill és un cant a les vivències que els va portar el seu primer disc d'estudi, 'Camaleònic' (autoeditat, 2015)
Txarango | Bernat Almirall
01/01/1970
Aquest és el primer avançament del tercer disc de la banda, que es dirà 'El cor de la terra'
Les Absentes | Arxiu de l'artista
01/01/1970
Enderrock estrena "Moviment pèlvic", el nou clip de Les Absentes | Una versió a la catalana de "The Time Warp", de la pel·lícula The Rocky Horror Picture Show
9Son | Andreu Robusté
01/01/1970
La banda barcelonina de rumba i mestissatge 9Son engega la gira estiuenca que els durà a més d'una vintena de municipis, entre ells el festival Bioritme i les Festes de Gràcia. Per anar fent boca estrenem un nou videoclip carregat de color i bona sintonia!