òpera

Macbeth al Liceu

Crònica d'Oriol Pérez Treviño

| 14/10/2016 a les 15:00h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Macbeth, Liceu, Verdi, Barcelona, Gran Teatre del Liceu, crònica, òpera
Macbeth | Gran Teatre del Liceu / Antoni Bofill
Foto: Antoni Bofill / Gran Teatre del Liceu

El Macbeth de Verdi ha obert la temporada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona i s'hi representarà fins al proper 23 d'octubre. Oriol Pérez Treviño va assistir a la sessió del passat 8 d'octubre. Aquesta és la seva crònica.

El melodrama en quatre actes Macbeth (1848) de Giuseppe Verdi (1813-1901) ha estat el títol escollit pel Gran Teatre del Liceu per inaugurar la temporada 2016-17. Dotze anys després de la seva darrera representació al colosseu líric de la Rambla, el cert és que un Macbeth sempre és un títol a tenir en compte. I és que, més enllà dels tòpics que habitualment omplen la nostra crítica i musicografia, Macbeth ha de ser considerada com una obra on, de la mà de Shakespeare, s’aprofundeix en les antigues tragèdies líriques del barroc (pensem en Lully, Rameau) i s’assoleix la que, de fet, és considerada la primera gran obra mestra del compositor de Roncole.
 
Com ja és habitual, es va oferir la versió de 1865 (la que Verdi va realitzar per al Théâtre Lyrique de París i que, tanmateix, va suposar una revisió profunda a la primera versió, estrenada la mítica data del 14 de març de 1847 al Teatro della Pergola de Florència) partint de dos importants reclams: el director d’escena Christof Loy i l’estrena en els rols de Macbeth i Lady Macbeth per part del baríton francès Ludovic Tézier i la soprano vienesa Martina Serafin. El sotasignant, però, va poder assistir al segon repartiment, i pel que sembla en va sortir més ben parat, atès que la crítica en general ha assenyalat la manca d’un punt de cocció en la caracterització dels personatges per part de Tézier i Serafin.

Si bé, objectivament, el timbre de veu del baríton italià Luca Salsi (Macbeth) no té el punt extraordinari del de Tézier, sí que va mostrar la caracterització i coneixement profund del personatge. Ara bé, si podrem recordar durant temps aquest Macbeth serà gràcies a la participació de la soprano russa Tatiana Serjan, que va demostrar amb totes les de la llei per què és una de les grans Lady Macbeth del moment.

Amb correcció i equilibri en la resta de papers, exceptuant un poc afortunat Alessandro Guerzoni com a Banco, tret de la participació de la Serjan, aquest Macbeth en l'aspecte musical passa, però, sense pena ni glòria. I això, al nostre entendre, el nostre teatre no s’ho pot permetre. Si bé no podem deixar d’anotar el progressiu bon fer del Cor del Gran Teatre del Liceu des que Conxita García ha agafat el timó, la part orquestral va ser un pèl justa. I, de nou, no pas perquè els instrumentistes i professors que formen l’Orquestra Simfònica no puguin mostrar un nivell més alt, sinó per una qüestió que, aquesta vegada, és totalment atribuïble a la descafeïnada, desencertada i mancada d’ànima direcció musical de Giampaolo Bisanti. Aquesta manca de trempera va desvirtuar completament l’esplèndida obra de Giuseppe Verdi i va donar un resultat més aviat trist i anodí. I va ser una llàstima perquè, certament, la direcció escènica de Cristof Loy i l’escenografia de Jonas Dahlberg eren de primer ordre i van assolir una lectura suggerent, profunda, que convidava a ser un Macbeth per recordar. I, malauradament, no serà així.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El Desconcert ajuntarà parelles impossibles com Manel i P.A.W.N GANG | Xavier Mercadé
01/01/1970
La sala Apolo acollirà per segon any consecutiu la cita amb les 'Parelles impossibles' com a leitmotiv | P.A.W.N GANG i Manel, La Pegatina i Ramon Mirabet o Joan Miquel Oliver i Renaldo & Clara són algunes de les boges combinacions
Els rapers Rapsusklei i Jan Feat són dos dels principals instigadors de Rebel Babel | Arxiu Rebel Babel
01/01/1970
Estrenem una nova flashmob del col·lectiu musical europeu a Barcelona on col·labora amb la Brass Band del Taller de Músics
Brams | Xavier Mercadé
01/01/1970
Fa 25 anys que van presentar el primer disc a la seva ciutat | Al concert també hi va actuar Matamala
Pep Poblet, Nito Figueres i Txell Sust | Arxiu de Pep Poblet
01/01/1970
Aquesta setmana també passaran pel programa Miguel Talavera Power Trio, Saidax i Muyayo Rif
Les novetats literàries d'aquest Sant Jordi | Xavier Mercadé
01/01/1970
17 llibres que trobaràs al costat de les roses | De Lluís Gavaldà a Roger Mas, passant per Kate Bush i PJ Harvey
Los peces de Cristina | Arxiu del grup
01/01/1970
Estrenem "Storms", tema del seu nou treball discogràfic, 'Sky' (Rocket Music, 2017) | L'àlbum sortirà a la venda el proper dijous 27 d'abril
Els rapers Rapsusklei i Jan Feat són dos dels principals instigadors de Rebel Babel | Arxiu Rebel Babel
01/01/1970
Estrenem una nova flashmob del col·lectiu musical europeu a Barcelona on col·labora amb la Brass Band del Taller de Músics
Pau Vallvé estrena el vídeoclip d'«O només sóc jo» | Noemí Elias
01/01/1970
Pau Vallvé, Retirada i Adrià Puntí posen imatges a cançons dels seus darrers treballs
Saidax | Juan Miguel Morales
01/01/1970
Estrenem el clip "I'm Not" i tres cançons del primer disc de la cantant de Piera, 'No Tears' (Delirics, 2017) | El 21 d'abril surt a la venda l'àlbum, i la presentació en directe serà per Sant Jordi
Maria Arnal i Marcel Bagés | Juan Miguel Morales
01/01/1970
El duet debutarà el 21 d'abril amb '45 cerebros y 1 corazón' | La presentació en directe serà l'endemà al Festival Strenes de Girona