òpera

Macbeth al Liceu

Crònica d'Oriol Pérez Treviño

| 14/10/2016 a les 15:00h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Macbeth, Liceu, Verdi, Barcelona, Gran Teatre del Liceu, crònica, òpera
Macbeth | Gran Teatre del Liceu / Antoni Bofill
Foto: Antoni Bofill / Gran Teatre del Liceu

El Macbeth de Verdi ha obert la temporada al Gran Teatre del Liceu de Barcelona i s'hi representarà fins al proper 23 d'octubre. Oriol Pérez Treviño va assistir a la sessió del passat 8 d'octubre. Aquesta és la seva crònica.

El melodrama en quatre actes Macbeth (1848) de Giuseppe Verdi (1813-1901) ha estat el títol escollit pel Gran Teatre del Liceu per inaugurar la temporada 2016-17. Dotze anys després de la seva darrera representació al colosseu líric de la Rambla, el cert és que un Macbeth sempre és un títol a tenir en compte. I és que, més enllà dels tòpics que habitualment omplen la nostra crítica i musicografia, Macbeth ha de ser considerada com una obra on, de la mà de Shakespeare, s’aprofundeix en les antigues tragèdies líriques del barroc (pensem en Lully, Rameau) i s’assoleix la que, de fet, és considerada la primera gran obra mestra del compositor de Roncole.
 
Com ja és habitual, es va oferir la versió de 1865 (la que Verdi va realitzar per al Théâtre Lyrique de París i que, tanmateix, va suposar una revisió profunda a la primera versió, estrenada la mítica data del 14 de març de 1847 al Teatro della Pergola de Florència) partint de dos importants reclams: el director d’escena Christof Loy i l’estrena en els rols de Macbeth i Lady Macbeth per part del baríton francès Ludovic Tézier i la soprano vienesa Martina Serafin. El sotasignant, però, va poder assistir al segon repartiment, i pel que sembla en va sortir més ben parat, atès que la crítica en general ha assenyalat la manca d’un punt de cocció en la caracterització dels personatges per part de Tézier i Serafin.

Si bé, objectivament, el timbre de veu del baríton italià Luca Salsi (Macbeth) no té el punt extraordinari del de Tézier, sí que va mostrar la caracterització i coneixement profund del personatge. Ara bé, si podrem recordar durant temps aquest Macbeth serà gràcies a la participació de la soprano russa Tatiana Serjan, que va demostrar amb totes les de la llei per què és una de les grans Lady Macbeth del moment.

Amb correcció i equilibri en la resta de papers, exceptuant un poc afortunat Alessandro Guerzoni com a Banco, tret de la participació de la Serjan, aquest Macbeth en l'aspecte musical passa, però, sense pena ni glòria. I això, al nostre entendre, el nostre teatre no s’ho pot permetre. Si bé no podem deixar d’anotar el progressiu bon fer del Cor del Gran Teatre del Liceu des que Conxita García ha agafat el timó, la part orquestral va ser un pèl justa. I, de nou, no pas perquè els instrumentistes i professors que formen l’Orquestra Simfònica no puguin mostrar un nivell més alt, sinó per una qüestió que, aquesta vegada, és totalment atribuïble a la descafeïnada, desencertada i mancada d’ànima direcció musical de Giampaolo Bisanti. Aquesta manca de trempera va desvirtuar completament l’esplèndida obra de Giuseppe Verdi i va donar un resultat més aviat trist i anodí. I va ser una llàstima perquè, certament, la direcció escènica de Cristof Loy i l’escenografia de Jonas Dahlberg eren de primer ordre i van assolir una lectura suggerent, profunda, que convidava a ser un Macbeth per recordar. I, malauradament, no serà així.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Malestruch | Ullmàgic FILMS
01/01/1970
Al programa se sentiran els temes d'artistes com Pubilles Ninja, Malestruch o Animal Ferest | 110 grups s'han presentat al Sona9 2018 | El dilluns 30 d’abril es faran públiques les 18 propostes classificades pel concurs
Imatge de Lluís Llach extreta del documental 'Les cançons del 68' | Albert Lloreta
01/01/1970
La revista especial de maig estarà dedicada als 50 anys de «L’estaca» i les grans cançons catalanes del 1968 | La Pegatina seran els protagonistes del número dedicat als festivals d'estiu | El número també inclourà un DVD amb el documental 'Les cançons del 68'
Portada de l'Enderrock núm. 1 | Cristina González
01/01/1970
El 23 d'abril de 1993 apareixia publicat el primer número de la capçalera | Amb motiu de l'aniversari revivim com va ser l'inici de la publicació
Jaume Arnella | Juan Miguel Morales
01/01/1970
El Gaiter de Calders i Jaume Arnella actualitzen els seus "Goigs de Sant Jordi"
Meritxell Gené | Andrew Condon
01/01/1970
'Després dels esbarzers' és el primer poemari de la cantant i l’escriu a la seva mare, que va morir quan ella tot just començava a caminar
La Folie seran a l'espai TR3SC del Palau de la Virreina a les 11.30 h | Guillem Roma
01/01/1970
Et recopilem les activitats relacionades amb la música que podràs trobar pels carrers de Barcelona aquest Sant Jordi
Pupil·les | Ángela Martínez
01/01/1970
El grup valencià estrena cançó i videoclip dedicats a la vagina per trencar el tabú de la masturbació femenina
Can Canalla | Arxiu grup
01/01/1970
Estrenem el videoclip de la cançó "El más humilde del mundo", on apareixen músics de La Sra. Tomasa, Animal, Itaca Band, Ojo de Buen Cubero i Ovella Xao
Fragment del videoclip
01/01/1970
Els vallesans presenten el primer avançament del seu nou disc, el videoclip "Caminem lluny" | El cantant i guitarrista Marc Riera relata les coordenades del tercer treball, 'Venim de lluny' | L'àlbum sortirà el 4 de maig i el presentaran al Guitar BCN el 10 de maig
Gertrudis | Arxiu del grup
01/01/1970
La banda de la Garriga cedeix una cançó a Pallassos Sense Fronteres per celebrar-ne els 25 anys