òpera

Tot esperant 'Elektra'...

Crònica de la darrera representació de 'Le nozze di Figaro' al Liceu

| 21/11/2016 a les 14:59h
Arxivat a: 440Clàssica&Jazz, Gran Teatre del Liceu, Le nozze di Figaro, Mozart
Le Nozze di Figaro | Gran Teatre del Liceu / Antoni Bofill
Le Nozze di Figaro s'ha representat les darreres setmanes al Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Oriol Pérez Treviño va anar a la representació del passat 20 de novembre de la coneguda òpera mozartiana i aquesta n'és la seva crònica.

Va ser l’erudit i intel·ligent crític madrileny José Luis Téllez qui va batejar Le nozze di Figaro com l’òpera més bella del món. La saviesa en la construcció dels personatges, en especial en aquells aspectes relacionats amb el binomi text/música, i el fet que sigui una òpera que pot ser llegida talment com el cant del cigne de l’Antic Règim i del despotisme il·lustrat són algunes de les realitats que fan que, dos-cents trenta anys després de la seva estrena al Burgtheater de Viena l’1 de maig de 1786, continuï sent una òpera atractiva i que encara diu coses a l’espectador.

Potser això és el que més explica el fet que la direcció artística del Gran Teatre del Liceu hagi tornat a insistir per aquest títol mozartià en la direcció escènica de Lluís Pasqual que ja havíem pogut veure al colosseu líric de la Rambla els anys 2008 i 2012. Un cop finalitzades les diferents respresentacions d’aquesta magnífica òpera bufa és un bon moment per analitzar el que ha pogut ser aquesta òpera en el conjunt de la temporada liceística.

La primera realitat que cal esmentar, així, ha estat l’encert de concebre aquest títol com una espècie de gimnàstica orquestral abans d’abordar el que, a priori, ha de ser un dels plats forts de la temporada: l'Elektra de Richard Strauss en la darrera producció signada per Patrice Chéreau, mort el 2013. Orquestralment, abordar Strauss és d’una dificultat extrema, i res millor que un treball previ de conjunció i afinació a través de Mozart. Més enllà dels resultats sonors assolits en aquestes Noces, hem de reafirmar que l’elecció feta en el seu moment per Josep Pons com a director musical de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu comença a donar alguns fruits destacables. I no pas, també cal dir-ho, perquè ens trobem amb uns resultats excelsos, sinó per una correcció i ajustaments estilístics que, perquè enganyar-nos, eren del tot impensables en l’orquestra del Liceu fa uns anys.

Sense ser Pons un especialista en la interpretació històricament informada, no és menys cert que ha sabut assolir uns equilibris i empastaments tímbrics realment meritoris. D’altra banda, abordar unes Noces és inserir-se en una de les màximes creacions en la història del gènere on la part teatral és fonamental per a la tensió i dinàmica de l’obra. Amb alguns alts i baixos i alguns moments de problemes de connexió entre l'escena i el fossat (si més no, en alguns moments de l’acte II en la funció del 20 de novembre a la qual nosaltres vam assistir), no és menys cert que hem pogut gaudir d’una representació més que correcta, amb alguns moments que bé haurem de recordar. En especial el concurs d’Anett Fritsch com a Comtessa. Si ja el desembre de 2013 vam gaudir de la seva presència en una versió en concert d’aquest títol mozartià al Palau de la Música sota la direcció de René Jacobs (on Fritsch va fer el personatge del patge Cherubino), ara n'hem gaudit amb una sensibilitat i gust extraordinaris com a esposa del Comte d’Almaviva.

Tampoc volem deixar de destacar el concurs de la soprano terrassenca Elena Copons (Susanna) i la mezzo gironina Gemma Coma-Alabert (Cherubino), que han demostrat com les nostres veus poden estar a un nivell alt i esplèndid, sense haver d’envejar altres eleccions que, massa sovint, realitza el Liceu. Si, en realitat, creiem i considerem que un teatre com el Liceu ha de constituir-se com una de les estructures d’estat de la hipotètica i somiada república catalana, bo seria que des d’ara mostrés un posicionament més decidit a favor de talents i veus com les esmentades, escollides tan sols per a dues funcions. La resta de solistes, amb resultats més o menys reeixits, van saber edificar l’arquitectura vocal posada al servei d’un entramat teatral que, tanmateix, troba la seva explicació en l’obra de Beaumarchais que va servir com a base per a l’extraordinari llibret de Da Ponte: La jornada boja.

En definitiva, un correcte Le nozze di Figaro que ha estat com un punt d’espera a l’arribada de l’Elektra que promet emocions fortes en una coproducció feta amb L’Scala, el Metropolitan, Aix-en Provence, Unter den Linden i l’Òpera Nacional Finesa. Caldrà estar atents.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
A Les Nits d'estiu a La Pedrera hi ha jazz, Gaudí i bones vistes. | Fundació Catalunya La Pedrera
01/01/1970
El cicle Nits d’Estiu a la Pedrera s’inaugura el divendres 9 de juny amb 14 propostes diferents per als caps de setmana d’aquest estiu
01/01/1970
El Grup Enderrock presenta una nova revista multimèdia sobre l’actualitat musical illenca | La nova capçalera es podrà llegir quinzenalment
Barbaritats | Arxiu Enderrock
01/01/1970
El grup de funk-rock de Xàtiva va rebre el suport del públic a la sala Matisse de València
BGKO | Arxiu del grup
01/01/1970
El Casal L'Aliança de Mataró acollirà l'últim concert de la temporada el proper dijous 1 de juny amb la BGKO | La comunitat podrà escollir abans de l'estiu els tres concerts dels mesos de tardor
Victòria dels Àngels | Allan Warren
01/01/1970
El centre Xamfrà juntament amb la Fundació Victoria de los Ángeles han iniciat una campanya de micromecenatge a Verkami | El concert tindrà lloc el 26 de juny al Palau de la Música i també hi participarà el cor de l'Orfeó Lleidatà
El trio de gipsy-swing Platano Manush serà una de les formacions que animaran el Vega Jazz
01/01/1970
El XIX Menorca Jazz tanca aquest cap de setmana amb el tradicional Vega Jazz
Meïa | Arxiu de l'artista
01/01/1970
La cançó forma part del seu recent àlbum 'Lighthouse' (Picap, 2017) | El proper 14 de juny el presentarà a El Dinàmic de Bcn del Poble-sec
Ocells | Sergi Munné
01/01/1970
Estrenem el clip "A prop de tu" del seu àlbum de debut, 'A la pell' (Microscopi, 2017) | El disc surt a la venda el proper divendres 26 de maig | Ocells actuarà a la sala Sidecar el 30 de juny
Ós bru seran a la sala Begood el proper 16 de juny presentant nou disc | Pol Fuentes
01/01/1970
Estrenem el videoclip de “Laberint”, avançament del segon disc del grup | Pol Fuentes, de Rosa-Luxemburg, ha dirigit el clip
Manel al Canet Rock 2016 | Xavier Mercadé
01/01/1970
El clip es va gravar durant el concert a la Razzmatazz del 25 de gener