La Cobla Sant Jordi i Coses inauguraran el Tradicionàrius

La 28a edició del Festival Folk Internacional se celebrarà del 9 de gener al 27 de març

| 07/01/2015 a les 13:54h
Arxivat a: Barcelona Sound
Aviat farà trenta anys que la música d'arrel té una programació estable i acurada gràcies al festival Tradicionàrius. Al llarg de tres mesos les sales de Barcelona acullen mig centenar de concerts folk amb el C.A.T. com a centre neuràlgic. Encara sense els detalls de la 28a edició, la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona s'encarregarà de llançar el tret de sortida al trimestre de sons més tradicionals, juntament amb el mític grup Coses, el divendres 9 de gener al C.A.T.
Coses Foto: Xavier Mercadé

Com és habitual, el primer divendres després de Reis començarà el Festival Folk Internacional Tradicionàrius. El seguici inaugural començarà al carrer, a les 22 h a la plaça de la Vila de Gràcia amb Kabum i el Col·lectiu Guirigrall , els quals portaran la música fins al C.A.T., on se celebrarà un espectacle creat per a l'ocasió amb el títol Així s'encenen al vent . A partir d'una lectura actualitzada dels temes més emblemàtics de Coses , el renovat trio s'unirà a l'escenari amb la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona per interpretar clàssics del seu repertori com ara "Au Jovent!”, “El campaner de Taüll”, “Nova oració del Parenostre”, “Com hauria estat bell” o “Goig en llaor de Felip V”.



Per posar bona solfa a aquest projecte han tingut la complicitat del compositor, productor i pianista Xavier Guitó , que ha creat els arranjaments musicals necessaris per construir una nova sonoritat, sumant l’energia i vitalitat de les veus de Coses (Miquel Estrada, Ton Rulló, Jordi Fàbregas) i el multiinstrumentista Joan ‘Juanche’ Aguiar amb la contundència, sensibilitat i lligam amb la terra de la Cobla Sant Jordi - Ciutat de Barcelona , que fa anys que mostra tàcitament el seu afany per acostar la sonoritat de la cobla a l’inimaginable, amb nous aliats, nous projectes i nous amics.

Així s'encenen al vent no serà l'única producció del Tradicionàrius, on també hi haurà un homenatge en clau folk a Ovidi Montllor pels 20 anys de la seva mort i un altre muntatge sobre el folk laietà.


Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais