El congrés més fiddle

Més de 500 alumnes de corda fregada a la Trobada Fiddle

| 04/02/2016 a les 13:35h

L'Escola Superior de Música de Catalunya organitza la segona edició del Barcelona Fiddle Congress del 4 al 7 de febrer. Hi col·laboraran figures internacionals com Yubal Gotlibovich, Darol Anger, Casey Driessen i Jason Anick, amb la participació especial del grup aupaQuartet.
Els aupaQuartet. Foto: Lydia Cazorla

La segona edició del Barcelona Fiddle Congress representa la consolidació d'una iniciativa que va néixer l'any 2013 en el si del Departament de Jazz i Música Moderna de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). El terme fiddle fa referència als instruments de corda fregada que es connecten amb el concepte de música popular mitjançant el jazz, les músiques modernes i les de tradició oral, i ha esdevingut el motor d'una plataforma que pretén trencar les barreres entre la interpretació, la improvisació i la composició en aquests instruments, així com transformar el sistema educatiu musical de Catalunya.

Els dies 15, 16 i 17 de novembre de 2013 es va celebrar el primer Barcelona Fiddle Congress. L'ESMUC, gràcies a la diversitat d'especialitats que presenta, va oferir un espai d'intercavi de coneixements vinculats al fiddle entre intèrprets, sonòlegs, musicòlegs, gestors i lutiers. L'èxit de la convocatòria i la bona rebuda per part de les escoles de música i conservatoris de Catalunya va explicitar la necessitat de tirar endavant el projecte i organitzar un segon congrés, que tindrà lloc del 4 al 7 de febrer d'aquest 2016 a l'ESMUC i altres espais de Barcelona com el Centre Cultural El Born, on actuarà el Barcelona Jazz Manouche Project el dissabte 6 de febrer (20 h).

El II Barcelona Fiddle Congress constarà de taules rodones, concerts, jam sessions i tallers plens d'alternatives per als músics de corda fregada que vulguin viatjar a través de diferents estils. Eladio Reinón, Ari Poutiainen, John Dubuclet, Fiona Monbet i Matthew Simon treballaran el repertori i la improvisació del jazz des de diferents punts de vista. No hi faltaran els ritmes flamencs del guitarrista Joan Asensio i la violista Elizabeth Gex, la improvisació clàssica de Yubal Gotlibovich i el violí històric d'Emilio Moreno

Oriol Saña i Francesc Capella presenten dues propostes per millorar la interpretació del clàssic a partir de tècniques del jazz, i viceversa. La base rítmica dels participants serà potenciada pel violoncel·lista Martín Meléndez i el baixista Pep Cucurella, que ensenyarà repertori específic del funk. Alex Barrachina i altres membres de la Barcelona Laptop Orchestra oferiran estratègies d'improvisació col·lectiva, tot reservant un lloc al congrés per a la música electrònica, i Ernesto Briceño conferirà jocs d'improvisació als professors de música.

Casey Driesen ha explorat el món dels pedals d'efectes i de looping, i avui són la base de la proposta fiddle que presenta com a intèrpret solista. A banda del taller que guiarà, actuarà al Tradicionàrius el divendres 5 de febrer (22 h) en un concert del qual també formarà part aupaQuartet, un quartet de corda centrat en la composició i interpretació de música moderna que reserva sempre un protagonisme especial a la improvisació. Asier Suberbiola (violí), Pere Nolasc (violí), Felipe Escalada (viola) i Martín Meléndez (violoncel) han anat conferint a aupaQuartet un estil propi mitjançant els patrons del jazz, el funk, el son cubà i el flamenc.



Més de 500 alumnes de corda fregada a la Trobada Fiddle

L'Escola Superior de Música de Catalunya i l'Associació Catalana d'Escoles de Música organitzen la segona Trobada Fiddle, una de les activitats destacades del congrés destinada als més petits. Hi ha prevista la participació de 500 alumnes de més de vuit anys d'edat que pertanyen a escoles municipals de 28 diferents poblacions de Catalunya. L'activitat girarà al voltant del tema 'Le Grand Funk', i està conduïda per un dels principals promotors del projecte, el violinista Oriol Saña, que vindrà acompanyat de l'aupaQuartet i els professors del congrés Darol Anger, Casey Driessen i Jason Anick. El dissabte 6 de febrer es realitzarà aquest assaig-concert multitudinari i participatiu a la Sala Oval del Museu Nacional d'Art de Catalunya. 

Fiddelitzem-nos!
Fiddelitzem-nos va néixer com a resultat de l'avaluació del I Barcelona Fiddle Congress. "Els músics som com els metges o els esportistes, hem d'anar millorant i reciclant-nos", afirma Oriol Saña.  Fiddelitzem-nos ha programat diverses activitats per conferir eines interpretatives i didàctiques als alumnes i professors, sintonitzar centres formatius musicals de Catalunya i estimular l'arribada de la segona edició del Barcelona Fiddle Congress. 

Vídeo: Guillem Roma
Arxivat a: Sons de la mediterrània, Barcelona Fiddle Congress, ESMUC, aupaQuartet