Gralla en expansió

Heura Gaya publica el llibre 'Introspeccions'

| 27/04/2016 a les 07:00h

Els camins futurs de la gralla, a diferència dels del Senyor, són escrutables. Heura Gaya n'assenyala uns quants al seu llibre Introspeccions (Quart Minvant, 2016): 168 pàgines de música i textos que suposen tota una proposta personal de nova música per a gralla.


Introspeccions va presentar-se en el marc del passat Dia del Graller, el 16 d'abril, a Vilafranca del Penedès. La seva autora és Heura Gaya, a qui hem pogut escoltar tocant la gralla i cantant en projectes diversos –Tornaveus, Morena Tradipatxanga, Cobla dels Sons Essencials, Xavier Baró–, i que amb aquesta obra presenta quatre obres que duen la música per a gralla a nous terrenys. "Trilogia esporògena" són tres pals ballables per a tres gralles i timbal –ball pla, sardana i jota– a partir del "Manifest esporogen" de Marcel Casellas; l'"Epíleg de l'any madur" és la plasmació musical del poemari que Ricard Creus va dedicar als diversos mesos de l'any; "Ballaruga" és una fantasia que va dels ambients vuitcentistes a altres d'actuals, mentre que "Colors" és una peça per a gralla i piano, una formació que darrerament es treballa molt des de l'àmbit acadèmic. Al llibre, totes aquestes partitures s'acompanyen dels textos i els poemes que les han inspirat.

L'origen del treball és el projecte de final de carrera que Gaya va presentar a l'Esmuc. "Quan vaig acabar a l'Esmuc vaig pensar que, amb la quantitat de grallers que actualment es dediquen seriosament a l'instrument i que fan coses que no s'havien fet mai abans, no tenim gaire repertori –comenta–; també estava una mica cansada d'adaptar repertori clàssic, així que m'hi vaig posar i vaig escriure noves obres per a gralla."

El títol d'Introspeccions pot sobtar si es pensa en un instrument tradicionalment vinculat al carrer i la festa col·lectiva però, de fet, Heura Gaya el va triar perquè aquestes obres són l'expressió personal del que ella viu amb la gralla. Es podria dir que és el darrer fruit d'una relació que ve de lluny: va començar amb la colla de grallers del seu poble, Fulleda, i després d'al·lucinar escoltant la colla Els Ganxets de Reus en un concert a Lleida va entrar a l'Aula de Música Tradicional i Popular per estudiar l'instrument. Després ja va venir l'Esmuc i, amb la Cobla Catalana dels Sons Essencials de Marcel Casellas, va començar a explotar la veta del cant tradicional, que també treballa amb el grup de polifonia Tornaveus de Jaume Ayats mentre estudia cant clàssic.       

Arxivat a: Sons de la mediterrània, Instrospeccions, Heura Gaya, gralla