El Fimpt busca el seu espai

La 36a edició del festival de Vilanova i la Geltrú, del 14 al 16 d'octubre

| 25/06/2016 a les 07:00h
Arxivat a: Sons de la mediterrània, Vilanova i la Geltrú, Toti Soler, FIMPT
El Fimpt -Festival Internacional de Música Popular i Tradicional- és un dels festivals més veterans i emblemàtics en el camp de la música d'arrel als Països Catalans. La propera edició, en què s'estrena el tenorista Jordi Paulí com a director, tindrà lloc del 14 al 16 d'octubre i presenta algunes novetats.
Toti Soler obrirà el XXXI Fimpt i versionarà Pere Tàpias. Foto: Juan Miguel Morales

La recuperació de la plaça de la Vila com a escenari principal o la concentració dels concerts a les tardes i les nits de tres dies, de divendres a diumenge, són algunes de les novetats d'aquesta edició d'un festival que en la seva llarga història ja ha passat per diversos formats i dates en el calendari.

Es manté la tradició encetada fa uns anys d'encarregar a algun músic emblemàtic una versió particular del "Passeig del Carme" de Pere Tàpias, himne oficial del festival. Aquest cop recaurà en el guitarrista Toti Soler, que obrirà el festival al Teatre Principal amb el seu trio (divendres 14 d'octubre, 20 h) presentant el seu darrer disc, El temps que s'atura (Satélite K, 2015). El primer dia de festival es completarà a la plaça de la Vila amb la rumba de Sabor de Gràcia.

Dissabte, la segona jornada del FIMPT arrencarà amb vermut musical a càrrec de l'Orquestra Africana de Barcelona. I al vespre, una cobla diferent, La Cobla Catalana dels Sons Essencials de Marcel Casellas, presentarà el seu tercer treball, L'aloja (DiscMedi, 2016), on continua aprofundint en els patrons tradicionals i la combinació del so de la cobla amb les percussions ètniques, etc. amb la participació especial del Grup de Dansa de Vilanova i la Geltrú.



Després d'un interludi amb la fanfàrria de les Balkan Paradise Orchestra, la nit de dissabte es rematarà amb un trio europeu de categoria, Une Anche Passe, integrat per Laurent Audemard (clarinet), Stefano Valla (piffero) i Dumitru Dobrican (taragot, kaval, flauta...).

Diumenge al matí una nova edició del Firasac, la trobada de sacaires, flabiolaires i lutiers que acompanya el Fimpt, s'instal·larà a Vilanova, amb el concert dels occitans Lo Lop e la Lebre.

Finalment, el diumenge a la tarda actuarà Questioni Meridionali Folk, el grup que encapçala Piero Pesce i que treballa els ritmes del sud d'Itàlia i, més en general, de la riba Mediterrània. I per cloure el festival, uns clàssics, els tortosins Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, que actuaran amb la Banda de l'Escola de Música Mestre Montserrat.

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais