El
canto a caja és un format musical elemental –veu i percussió– amb què al nord de l'Argentina s'interpreten diversos patrons musicals –baguala, tonada, vidala– i també es vehiculen festes populars, rondes de cant improvisat, etc.
De tot aquest món beu
Mariana Carrizo (Angastaco, 1977). Provinent de la zona rural de les valls Calchaquíes (Salta), s'ha convertit en tota una personalitat del folklore argentí, no només per la força i la cruesa del seu cant, sinó també per haver incorporat un contingut crític, feminista i compromès a les seves coples. Va començar a actuar en trobades i festivals als vuit anys, i des d'aleshores no ha parat de cantar i fer treballs de camp recopilant cants. El 2004 hi va haver un punt d'inflexió en la seva projecció quan va guanyar el premi Consagració al multitudinari festival de Cosquín. Al concert del CAT hi haurà la presència també de cançó de text improvisat en català, amb el col·lectiu
Cor de Carxofa i la companyia
Corrandes Són Corrandes. A més,
Carrizo oferirà un taller el dijous 1 de desembre a la tarda a l'espai Ku del Born barceloní (18-30 h).
Per la seva qualitat, el seu carisma i la seva imaginació, aquesta cantora ha contribuït poderosament a la difusió de les músiques del nord-oest argentí. Un exemple és el gran èxit que ha tingut aquest clip tan especial, corresponent a "Doña Ubenza", composició de
Chacho Echenique sobre les dones treballadores i les cultures autòctones, que la cantora ja havia versionat al disc de
Coplas de sangre (Belgrano Norte, 2007):