Carta blanca a Aleix Tobias

El percussionista actua tot sol avui al Tradicionàrius presentant 'Morse'

| 09/02/2017 a les 07:00h
Arxivat a: Sons de la mediterrània, morse, Aleix Tobias, Tradicionàrius
A Aleix Tobias se'l pot veure tocant en infinitat de projectes i arreu del món. Per exemple, al capdavant de l'orquestra de percussions ibèriques Coetus. Però veure'l tot sol també val molt la pena. Aquest dijous 7 de febrer al CAT de Gràcia, on li han donat carta blanca, hi haurà ocasió de comprovar-ho.
 
Com que té carta blanca, Aleix Tobias pot fer avui al CAT (21.30 h) el que més li vingui de gust. Així que s'instal·larà al mig de la platea amb el set de bateria i alguns altres instruments (pandero, berimbau) per anar fent un repàs a tots els ritmes i estils que s'ha anat trobant al llarg de la seva trajectòria.

El nom del concert, Morse, fa referència a un dels temes que inclou, que és prou curiós. "El meu avi va ser traductor de morse durant la Guerra Civil –explica el músic badaloní–, i quan va morir li vaig fer uns escrits. Vaig pensar de fer-li alguna cançó, però al final vaig fer una peça basada en el codi morse. El que faig en directe, a partir d'una claqueta, és disparar el morse i anar acompanyant-lo tocant frases rítmiques a sobre. El punt equival a la caixa i la ratlla al bombo."

"Que jo sàpiga, no s'han fet experiments musicals amb el codi morse d'aquesta mena –ens continua explicant Tobias–, però si ho penses hi ha certes connexions: el morse és un sistema de comunicació encriptat a través de codis rítmics. I la percussió, a la seva manera, també."  

A més de "Morse", Aleix Tobias inclourà algunes peces cantades, composicions amb els berimbaus i molta improvisació. Qui vulgui saber com pot sonar, pot veure aquest vídeo amb una gran versió de "Gasolina Cabaré", del polifacètic artista paulista Manu Maltez, que correspon a la presentació de Morse al Centre Cívic Sandaru de Barcelona, fa un any i mig.



I després d'aquest concert sol, Aleix Tobias no para. El divendres 10 de febrer serà al Festival de Jazz de Granollers amb el projecte on, al costat del pianista Marco Mezquida i el violoncel·lista Martín Meléndez, deconstrueixen en clau jazzística la música de Maurice Ravel. El 15 de febrer, en el marc del BarnaSants, acompanyarà a la sala Jamboree el saxofonista Martí Serra en la presentació del disc Cançons mecanoscrites (Temps Record, 2016). El 16 de febrer, també al Jamboree, participarà a la presentació de Sirin, el projecte de la cantant i clarinetista Carola Ortiz, amb qui també serà el 18 de febrer a la Jazz Cava de Terrassa. I el 23 de febrer, presentació del repertori nou de Coetus a L'Auditori de Barcelona. "Com que no érem prou gent, hem eixamplat encara més la família", explica Tobias, que ha incorporat el guitarrista Mario Mas i el saxofonista Martí Serra a la tropa. Pel que fa als cantants, Rusó Sala substitueix Carola Ortiz i s'afegeix a Ana Rossi i Carles Dénia en el front vocal del grup.

Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais