Llicenciat en dret, escriptor, periodista i editor, Josep Maria Espinàs ha fet tots els papers de l'auca. Forma part del nucli fundacional d'Els Setze Jutges –juntament amb Miquel Porter, Remei Margarit i Lluís Serrahima– i va arribar a publicar set discos petits. A més va ser el director musical de Concèntric, la companyia que va editar els primers treballs de Lluís Llach, Maria del Mar Bonet o Pau Riba, entre d'altres.
Els Setze Jutges van rebre l'impuls definitiu amb la creació de la discogràfica Edigsa. La primera referència de la companyia va ser Espinàs canta Brassens, un EP amb cinc adaptacions de cançons de l'artista francès: "El vent", "L'oca d'en Roca", "El paraigua", "Marineta" i "La pregària".
El pas d'Espinàs per la música va abraçar camps diversos: adaptacions de peces estrangeres, cançons tradicionals, composicions pròpies, un disc en col·laboració amb la joveníssima Maria Cinta i cançons per a infants. Una de les peces més recordades del seu repertori és "A la vora de la nit", una crida perquè es componguessin cançons noves: 'Oblidem velles cançons / que encomanen la tristesa. / Estrenem la nova veu / i alegrem l'antiga terra'. Aquesta peça va ser represa per Joan Manuel Serrat al seu disc Banda sonora d'un temps, d'un país (BMG Ariola, 1996).
A banda de cantar, Espinàs va exercir un lideratge moral a Els Setze Jutges, especialment amb els més joves. El 1963, juntament amb Ermengol Passola va crear la discogràfica Concèntric. En aquesta companyia va coincidir amb Francesc Burrull, amb qui van col·laborar estretament i van deixar algunes cançons per la posteritat, entre d'altres el "Cant del Barça". És especialment recordada la seva feina adreçada al públic infantil.