Efemèrides

La genealogia del rock català

Fa 40 anys d'aquest llibre referencial escrit per Jordi Sierra i Fabra

| 11/06/2017 a les 07:00h
Especial: Efemèrides
Arxivat a: Enderrock, Jordi Sierra i Fabra, llibres musicals, rock català, efemèrides, Historia y poder del 'rock català'
Imatge il·lustrativa
L’etiqueta ‘rock català’ ja va servir, als anys setanta, per designar la música laietana que protagonitzaven les formacions que gravitaven a l’entorn de l’antiga sala Zeleste del carrer Argenteria. L’escriptor, periodista i melòman Jordi Sierra i Fabra va escriure una guia imprescindible sobre aquests grups.

El llibre, que es va publicar originalment en castellà, portava per títol Historia y poder del 'rock català' (Unilibro, 77) i contenia una primera part amb la història del fenomen, una de segona amb petites biografies dels principals grups del moment, i finalment, un apartat amb la discografia dels grups i una petita cronologia. Un altre dels atractius del llibre era un interessant pòster central que mostrava l'evolució dels grups. 

L'abril del 2007, per celebrar els trenta anys del llibre, Jordi Sierra i Fabra i Enderrock van distribuir entre els seus lectors una versió del llibre traduïda al català. Aquesta edició també incloïa la reproducció del cèlebre pòster central.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais