Entrevista

Jordi Turtós (Altaveu): «No busquem guanyar diners, sinó oferir propostes difícils de trobar en altres festivals»

Parlem amb el director artístic del festival Altaveu perquè ens expliqui el paper de l'Altaveu a la ciutat de Sant Boi i les perles del cartell d'enguany

| 05/09/2017 a les 07:00h
Especial: Entrevistes
Arxivat a: Enderrock
Jordi Turtós és el director del festival Altaveu de Sant Boi de Llobregat
Jordi Turtós és el director del festival Altaveu de Sant Boi de Llobregat | Juan Miguel Morales
L'Altaveu de Sant Boi de Llobregat és un dels festivals més longeus de Catalunya, gairebé trenta anys fomentant la cultura musical de la ciutat i arriscant en les propostes artístiques. Aquest any el director artístic del certamen que se celebra del 8 al 10 de setembre és Jordi Turtós, divulgador cultural de prestigi que ja havia estat implicat en el festival i que al llarg de la seva trajectòria ha col·laborat amb altres cites com la Festa Major de la Mercè o el Festival de Música Viva de Vic. Parlem amb Turtós per veure com es presenta l'edició d'enguany, de reptes, de riscos i de quins concerts no ens podem perdre. 

Quina és la principal responsabilitat que un té quan es posa al capdavant d'un festival com l'Altaveu?
Jordi Turtós: Crec que aconseguir conjuntar un equip que ja fa temps que treballa per l'Altaveu i un equip de la ciutat que funciona molt bé i que creu en el seu festival. A més, la responsabilitat essencial és, enmig de la saturació actual de festivals, fer de l'Altaveu un festival singular, que ofereixi una oferta musical diferent. Som un festival públic i treballem amb diners públics. No es tracta, doncs, d'un festival que busqui guanyar diners, sinó que vol oferir propostes difícils de trobar en altres festivals, i oferir-les d'una manera diferent, directa i clara cap a l'espectador i fugint de la massificació.

Podries explicar l'evolució que ha viscut el festival fins a l'actualitat? Com creus que fa avançar l'Altaveu l'edició del 2017?
J.T: A les primeres edicions de l'Altaveu vaig formar part dels equips assessors del festival i hi vaig estar col·laborant un cert temps. Després vaig assistir-hi com a professional de la informació i com a persona interessada en la música. Durant aquests gairebé 30 anys (els celebrarem l'any que ve) he vist un festival que sempre ha anat evolucionant, des dels temps de la reivindicació de la figura del cantautor (que a final dels 80 vivia una conjuntura complicada i gens favorable) fins a una visió molt àmplia de la música i dels estils, que alhora s'han anat obrint a nous llenguatges i territoris sonors. L'edició del 2017 vol ser la que iniciï una època més concentrada en la descoberta de nous talents que intenten oferir noves maneres d'abordar els discursos musicals, com les de Marco Mequida, Mariola Membrives, Maria Arnal & Marcel Bagés, Joana Gomila, Ala.Ni, Kadhja Bonet, The Limiñnas i d'altres. Som conscients que prenem un risc molt important, però creiem que hem d'assumir-lo i que la diferència ens farà créixer.

Quin valor aporta l'Altaveu Frontera dins el festival? 
J.T: El que sempre ha tingut: la descoberta. La descoberta amb criteri i capacitat de sorpresa. La llista de grups sorgits del Frontera és prou reveladora des que va començar el 1993. Són ja més de 3.000 bandes les que s'han presentat al concurs, i la llista de guanyadors parla molt bé del bon criteri de l'Altaveu Frontera. Us sonen noms com Love of Lesbian, Sidonie, Maika Makovski, D'Callaos, Fromheadtotoe, Manos de Topo, Black Baudelaire?

Si haguessis de triar tres noms que creguis que sobresurten del cartell d'aquest any, quin triaries i per què?
J.T: És una elecció difícil, perquè el festival té la intenció de mostrar una tria molt acurada de les seves propostes. Però posats a escollir, en primer lloc em quedo amb l'espectacle Regira, resultat del treball d'uns quaranta músics de la ciutat al costat dels setze membres d'un taller literari de Sant Boi per a persones grans, reforçats per artistes audiovisuals de la ciutat, dirigits per Xavi Doblas i Victor Partido. És un espectacle únic, que s'estrena a l'Altaveu i que mostra la implicació de la ciutat amb el festival i viceversa. I més enllà de Los Enemigos o de Flamin' Groovies, destacaria Marco Mezquida reinterpretant la música de Maurice Ravel (crec que Mezquida és un dels talents musicals més importants de la música catalana actual) i la proposta arriscada de Mariola Membrives, que reinterpreta el disc Omega d'Enrique Morente, acompanyada de músics de jazz, una proposta de la qual només es pot gaudir en directe.



Què significa l'Altaveu per a Sant Boi de Llobregat? El festival dona vida a la ciutat més enllà dels dies de festa?
J.T: L'Altaveu és el festival de Sant Boi, i el fet que arribi a la 29a edició diu molt de com la ciutat l'ha defensat i l'ha fet créixer. Al llarg d'aquestes tres dècades Sant Boi ha vist com hi apareixien escoles de música, grups i músics que han pogut transcendir els límits de la ciutat. Hi han sorgit també estudis de gravació, i diversos locals privats hi programen música en directe regularment. Per tant l'Altaveu és ja una marca que, en aquesta nova etapa, volem que s'estengui al llarg de l'any, mostrant la realitat musical de la ciutat i del nostre entorn. Crec que hem aconseguit conjuntar un equip que ja fa temps que treballa per l'Atlaveu amb un equip de la ciutat que funciona molt bé i que també creu en el seu festival.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
L'Anuari analitza la presència de grups emergents, propostes en català i bandes femines en 12 festivals catalans
Exili a Elba
Exili a Elba | Xavier Parcerisas
01/01/1970
El grup barceloní estrena la cançó i el videoclip de "2,59 minuts de mentides", que han estat autoproduïts pels membres del grup
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
El sector discogràfic s’ha reconvertit i ha aconseguit frenar la crisi amb un creixement del 3,7% | La música del directe ha incrementat la facturació de 100 a 167 milions d’euros
Lax'n'Busto
Lax'n'Busto | Arxiu Lax'n'Busto
01/01/1970
La convocatòria va rebre 238 participants | Ara el grup escollirà quin d'aquests cantants els acompanyarà a l'estudi per enregistrar algun tema del seu proper disc
Semai
Semai | Eva Nilsen
01/01/1970
L'artista barcelonina estrena el videoclip de "Whispers in Motion", un tema de llibertat i amor | L'àlbum de debut de la ballarina de Manolo García sortirà aquest setembre