crònica

Eclipsats pels Rodés

La primera nit del Mercat de Música Viva de Vic la cantautora Maria Rodés va estrenar l'espectacle 'Eclíptica', Premi Puig-porret 2016

| 14/09/2017 a les 13:46h
Especial: Festivals
Arxivat a: Enderrock, crònica, mmvv, Premi Puig-Porret, Mercat Música Viva de Vic, Maria Rodés
Maria Rodés a la seva actuació al MMVV | Xavi Torrent
Eclíptica va ser l'espectacle guanyador de l'anterior edició del Premi Puig-porret, i es va estrenar ahir dimecres a l'auditori L'Atlàntida de Vic, el mateix espai que aquest vespre tornarà a atorgar un nou guardó de 10.000 euros. Els resultats del premi a una nova producció que va meréixer el projecte de Maria Rodés no podien haver estar més elegants i sobris, amb una qualitat artística d'alt nivell.

Les noves cançons de Maria Rodés, que apareixeran en disc el proper novembre amb Chesapik, giren al voltant d'un personatge, el seu tiet-besavi, Lluís Rodés, astrònom, meteoròleg i director de l'Observatori de l'Ebre durant la Guerra Civil. Precisament en el seu diari dels anys del conflicte basa Rodés unes cançons que evolucionen igual que ho fa una posada a escena austera però efectiva, on una gran lluna-llum va quedant eclipsada en una primera part i va destapant-se en una segona part, dibuixant quan cal ara un sol, ara un planeta.

Flanquejada a primera línia per dos músics de la talla de Santi Careta (guitarra) i Juliane Heinemann (guitarra i veus), alhora que escortada per un dels coproductors del disc, Josep Maria Baldomà (teclats), i Juan R. Berbin (percussió), Maria Rodés va tenir l'esquadra ideal per a unes cançons que ja neixen ben amassades per a la plaent degustació, amb uns ingredients trobats, de veritats i aprenentatges vinculats al seu parent durant els seus dies de "guerra, soledat, por i espiritualitat".

Astronomia emocional
Eclíptica s'obre amb "Noche serena", amb tímids ecos brasilers, entre els quals Maria Rodés admira el silenci de la mar i es pregunta si el mar somia en la immensitat... Preguntes que s'amplien a "Día que nací yo", en un naixement físic, davant un cel on un jo Rodés actual canta rotund com la copla que la inspira, i es qüestiona quin planeta devia regnar el dia que va néixer. L'empatia amb les paraules del tiet-besavi segueix anant de la grandesa a la petitesa a "Luciérnaga", on beu directament del cant recitatiu, d'aquell spoken word que la faria hereva de la fusió contundent d'un Enrique Morente amb els Lagartija Nick, si no fos que a Rodés no li cal aflamencar la veu, ja que només amb un delay regala l'efecte de corrent de transmissió que la veu posseeix. Una comunicació que transita d'artista a públic de manera distesa des del conte mític de les "Pléyades", perseguides per Orion i convertides en coloms i estels, fins a "Nada negra", cançó en català on el protagonista és un 'estel moridor' que es converteix en un 'cos fred', i la seva altra cara, també en català, "Eclipsi", zenit on la cantautora es gira d'esquena al públic per enfrontar-se al sol amagat.

L'aprenentatge del viatge d'Eclíptica no és gens críptic. Uns esgarips de guitarres que figuren cants de sirena de Careta s'entreteixeixen fantàsticament amb les veus de Rodés i Heinemann tot fent tornar a respirar la "Sirena" (i el seu 'no nos queda mucho tiempo sin mirar atrás' que fuig de convertir-la en sal a base de curiositat). Ja sap que "Luna no hay" i que 'després d'una guerra algú ha de netejar', sigui a ritme de country, de samba o posant veu misteriosa; la clau és no perdre l'humor, com a "No lo quiero saber", i anar cap a un to desimbolt i festiu proper a Dolo (l'ex-Pastora que actua a Vic demà divendres a la plaça Major). Quan s'acaba el dia i arriba el final, encara Rodés canta i rebla amb un "Fui a buscar el sol" i s'acomiada de la "Niña de párpados negros". Deixa enrere vanitats del món de la nit i connecta amb el sol que llueix com a llumenera de tot el planeta. L'astre sol encara és foc i escalfa com aquestes noves cançons de la cantautora barcelonina.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Xarim Aresté | Gerard Quintana
01/01/1970
El cantautor rocker de Flix presenta el seu tercer treball en solitari i repassa els temes un per un
Anímic | Gustaff Choos
01/01/1970
Sortegem dues entrades dobles per al concert d'Anímic, Tiger Menja Zebra i Catástrofe Blub del 28 d'octubre
Dia de l'aturada general a Via Laietana | Juan Miguel Morales
01/01/1970
De «L'estaca» a «La flama», passant per «Camins» de Sopa de Cabra o «La mestra» de Zoo
01/01/1970
L’ha promogut la comissió ciutadana de l’Any Peiró amb motiu del 75è aniversari de l’afusellament del sindicalista
Roger Waters actuarà al Palau Sant Jordi el 13 i 14 d'abril del 2018 | Xavier Mercadé
01/01/1970
Lana del Rey, Roger Waters o Liam Gallagher han anunciat concerts a Barcelona de cara al 2018
Color Humano | Xavier Mercadé
01/01/1970
El músic va ser un dels pioners de l'escena mestissa a Barcelona a la dècada dels 90
Lágrimas de Sangre | Maria García Morote
01/01/1970
La cançó ha aconseguit 60.000 reproduccions a Youtube en 24 hores | "No és tant un tema de territori sinó de gent que vol pensar d'una altra manera i trencar amb el règim del 78", diu
Els membres de Tardor vestits d'alpinistes enmig del barri de Patraix
01/01/1970
Avancem el nou videoclip de la banda: "Nevar a València" | Els valencians publicaran el nou disc, 'Patraix', el proper 20 de setembre
Judit Neddermann i Guillem Roma comparteixen la cançó «Realidad paralela» | Alba Roma
01/01/1970
Estrenem el videoclip de "Realidad paralela", cançó de l'últim disc de l'osonenc | La veu de Judit Neddermann s'entrellaça amb la de Roma en un bolero clàssic que sona atemporal
Foto promocional de Geraint Rhys
01/01/1970
A menys d'una setmana per la Diada el cantautor de Swansea estrena "Visca la Terra" en suport al procés que viu el poble català