IMAGINARI COL·LECTIU

Cançons per una revolta: «Cant de maulets»

La cançó d’Al Tall ha esdevingut un estàndard per a les colles de dolçainers

| 24/09/2017 a les 11:14h
Especial: Cançons per una revolta
Arxivat a: Enderrock, Cant de maulets, Cançons per una revolta, Al Tall
Imatge il·lustrativa
Al llarg dels segles els catalans hem configurat un paisatge sonor que ens fa recognoscibles davant el món. Un dels elements indispensables en l’establiment de tota identitat és la configuració d’un imaginari col·lectiu. En temps convulsos en l'espectre polític, a Enderrock.cat recollim un bon grapat de cançons catalanes que tenen imprès el segell de la lluita i la revolució, a raó de una cada dia. Avui, "Cant de maulets", amb música de Ximo Caffarena i text de Vicent Torrent (1979).



El 1979 Al Tall va publicar un dels discos més importants de la música folk de la dècada dels setanta: Quan el mal ve d’Almansa... (Ànec). Es tractava d’explicar una part de la història que fins aleshores havia estat amagada –i fins i tot perseguida–: l’ocupació del Regne de València per part de l’exèrcit borbònic i la instauració del Decret de Nova Planta, que va suposar la derogació de les institucions pròpies i la implantació del castellà com a llengua preeminent.

El projecte va ser una idea de Vicent Torrent, que va escriure totes les lletres abans de ser compostes les melodies. A poc a poc es van anar enllestint les cançons del disc, però faltava encara la música del “Cant de maulets”... Finalment, el músic valencià Ximo Caffarena es va posar mans a l’obra. “Vaig crear una melodia sobre aquella lletra, partint de la forma melòdica d’un tema tradicional, ‘La xàquera vella’. Però encara hi faltava una introducció”, recorda Caffarena. Aleshores li va venir al cap una música que ell mateix ja havia improvisat amb una flauta un dia anant en cotxe amb Manolo Miralles (Al Tall). Aquesta melodia és el fragment instrumental que obre la cançó i que s’ha convertit de facto en un dels estàndards que toquen totes les colles de dolçainers. 

La cançó té un aire festiu. Narra el moment en què l’arxiduc Carles d’Àustria és proclamat rei pels seus partidaris i la celebració que tot això comporta. “El ‘Cant de maulets’ vol reproduir l’ambient de festa en una taverna de qualsevol població maulet lliure, com Xàtiva, abans de la desfeta quan encara vencien la batalla durant la Guerra de Successió. Cal no oblidar que tot això té una traducció a l’actualitat, perquè encara patim la repressió nacional i la pèrdua de les nostres lleis. Els ‘lladres’ de la cançó que apareixien a Quan el mal ve d’Almansa... són els mateixos, no han canviat i continuen manant. Per això la cançó és una crida a mantenir la resistència, a lluitar pel país”, ressalta Torrent, autor de la lletra.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais