Efemèrides

​Fa deu anys del retorn fugaç de Glaucs

El grup de Jofre Bardagí havia deixat els escenaris el 2003

| 21/02/2018 a les 09:00h
Especial: Efemèrides
Arxivat a: Enderrock, Jofre Bardagí, efemèride, Glaucs
Jofre Bardagí i Serrat a L'Auditori de Barcelona el 21 de febrer de 2008
Jofre Bardagí i Serrat a L'Auditori de Barcelona el 21 de febrer de 2008 | Xavier Maercadé
Glaucs pertany a l’anomenada segona generació del ‘rock català’, aquells que eren massa joves per començar a actuar a final dels 80 i que quan van poder-ho fer, el moviment ja havia perdut una mica de bromera. Tot i això, aquesta segona generació encara va viure moments dolços protagonitzats per bandes com Gossos, Whiskyn’s o els mateixos Glaucs.

Liderats per Jofre Bardagí i sota l’impuls inicial també del seu cosí Lluís Alsina, Glaucs va prendre posicions a l’escena catalana gràcies a cançons com “Miralls trencats”, “Alícia”, “Històries curtes” i sobretot “Els teus ulls glaucs”. Va ser en sentir aquesta cançó que l’enyorat mestre Josep Maria Bardagí, pare del cantant Jofre, va dir per primer cop al seu fill que havia fet una bona cançó.

El grup va començar enregistrant per un segell multinacional, RCA –el mateix que aleshores publicava els discos d’Umpah-Pah–, amb Glaucs (RCA, 1996), però no va renovar contracte i tot es va tòrcer. El segon disc, Simbènia (1998), va ser amb Magna Music, que al cap de poc temps va tancar les portes, i el tercer en estudi va ser Si vols venir (2000), amb Julio’s Records, que també va haver de plegar per la mort d’un dels socis. És impossible trobar un grup amb més mala sort. Afortunadament per ells, en el management van ensopegar amb Xavi Fortuny, que els va ajudar molt i fins i tot els va publicar un disc en directe, Vius (RGB Suports / La Col, 1999).

La seva accidentada vida discogràfica anticipava un final que es va produir el 2003 i que va deixar encara el directe de comiat Glaucs 1994-2003 (Música Global, 2004). En aquest context, el 2008 apareix Antologia (Música Global), un resum de les cançons més emblemàtiques de la banda amb l’afegitó de peces noves així com d’una nova versió d’“Els teus ulls glaucs”, aquest cop al costat de Joan Manuel Serrat.

La presentació d’aquest disc va ser el que va fer que el 21 de febrer de 2007 Jofre Bargadí i els músics tornessin a actuar. Per a l'ocasió Serrat va pujar a l'escenari per reproduir la col·laboració feta uns anys abans. Aquella actuació d’una nit no va tenir continuïtat fins al cap d’uns anys, el 2013, quan van anunciar el retorn. En aquesta segona etapa han publicat Hem conegut la nit (Música Global, 2014).

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais