Sant Jordi

La mirada més íntima de Meritxell Gené

'Després dels esbarzers' és el primer poemari de la cantant i l’escriu a la seva mare, que va morir quan ella tot just començava a caminar

| 23/04/2018 a les 11:30h
Especial: Sant Jordi
Arxivat a: Enderrock, Després dels esbarzers, Meritxell Gené, Sant Jordi, llibre
Meritxell Gené
Meritxell Gené | Andrew Condon
La poesia és terapèutica. Ho és per a qui la llegeix però, molt més, segur, per a qui l’escriu. La cantautora Meritxell Gené ha dut a terme durant anys un tractament preventiu injectant-se bones dosis de Màrius Sampere, Joan Sales, Joan Vinyoli, Marià Villangómez, Maria Mercè Marçal, Miquel Martí i Pol, Joan Fuster, Joan Salvat-Papasseit, Montserrat Abelló, Víctor Sunyol, Vicent Andrés Estellés, Concepció Maluquer, Manuel de Pedrolo, Joan Barceló o, sobretot, Màrius Torres, a qui és absolutament addicta.

Les seves aportacions musicals per a versos d’aquests grans poetes del nostre país han anat poblant espai als seus treballs –Inesperadament (Trackatrack, 2008), Sota els llençols (Tolmusic, 2010), Així t’escau la melangia (Khlämor records, 2013), Branques (Khlämor records, 2015)– juntament amb composicions pròpies, meravellosament sensibles. I no podia ser d’altra manera, tard o d'hora havia d’arribar que la compositora lleidatana d'arrels familiars a l’Espluga Calba (les Garrigues) fes un pas endavant i ens revelés uns quants poemes completament seus. En aquest llibret preciós en tenim un bon grapat, sorgits del cor i de l’ànima. Volen explicar, des de la seva mirada més íntima, grans i petits secrets d’infantesa, sobre la família, o sobre llocs comuns i persones que l’han marcada d’una o altra manera.

La lectura de Després dels esbarzers (Pagès Editors, 2018) és colpidora des de l'inici mateix. Ens revela una persona que ha dut a terme una veritable catarsi personal, arriscant-se a compartir amb el món senser uns quants pensaments íntims perquè –tal com afirma Francesc Garriga– quan hom s’enfronta cara a cara a records propis, sempre en surt malferit… Valenta, tot i que amb pors evidents mai derrotades completament, Meritxell Gené fa un exercici de superació personal, revelant-nos un passat que no ha estat fàcil de digerir i que ha deixat seqüeles. Ho demostren totes i cadascuna de les pàgines d’aquest bell i entendridor recull poètic, que supuren melangia i emoció per tot arreu i que han sorgit a força de retorçar a fons les seves joves entranyes.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais