aniversari

Avui fa 25 anys que va néixer Enderrock

El 23 d'abril de 1993 apareixia publicat el primer número de la capçalera

Amb motiu de l'aniversari revivim com va ser l'inici de la publicació

| 23/04/2018 a les 13:04h
Especial: Enderrock 25 anys
Arxivat a: Enderrock, enderrock, aniversari, 25 anys Enderrock, 25 anys
La història d’Enderrock comença l'any 1992 amb la gènesi del projecte i la preparació del número 0. Lluís Gendrau, aleshores estudiant de Ciències de la Informació, munta un debat a la Facultat de Periodisme per parlar de la música en català. Poc temps abans, l’empresari Josep Pons ja havia contactat amb ell i li havia plantejat la possibilitat d’editar una revista per a joves. Consensuen l’objectiu de treballar en una publicació sobre ‘rock català’ i tendències juvenils. Al debat de la facultat hi assisteixen els músics Pep Sala (Sau), Miqui Puig, el periodista Xavi Marí ‘Sputnik’ i el mateix Gendrau, entre altres. Tots coincideixen en la necessitat que hi hagi un vehicle d’expressió en català sobre música moderna.

Aquell mateix any i en paral·lel, Ferran Amado, Xavier Mercadé i Agnès Rotger signen un article a la revista basca El Tubo sobre el ‘rock català’. El mateix grup de periodistes musicals tenia pensat d’engegar una revista que havia de potenciar els grups del país i s’havia de dir El Galliner. La continuació va ser lògica quan els dos col·lectius van coincidir a la llista d’acreditats del Mercat de Música Viva de Vic 1992: van decidir fer confluir els projectes.

L’editorial del número 1 d’Enderrock –que va sortir al carrer el 23 d’abril de 1993– remarcava: "La revista neix en temps de crisi, quan no és poca la gent que opina que el rock en català va de baixa, i neix expressant-se en una llengua, la nostra, que ha estat exclosa de les revistes i altres publicacions musicals del nostre país". Enderrock naixia "amb la vocació de ser un mitjà de comunicació que serveixi de vehicle per a recollir de forma plural l’actualitat musical més immediata i adreçar-se a un públic jove i obert". Josep Pons hi apareixia com a primer director, i Lluís Gendrau com a coordinador de redacció, amb un equip que incorporava, a més de l’equip d’El Galliner, Pere Pons; els cinc socis fundadors de l’entitat editora Associació Cultural Catalunya Rock, que va fitxar Manel Muntaner com a primer gerent.

També hi havia Nando Cruz, Xavier Abad, Xavi Castillón, Oriol Cortacans, Xevi Planas, Carles Pujol, Joan Josep Ribas ‘Txespi’ o Sílvia Tarragona, a més de Gaspar Hernàndez com a col·laborador i Josep Palma i Josep Carrasco en l’apartat de la il·lustració gràfica. Els primers 5.000 exemplars de 48 pàgines –amb una reedició de 3.000 exemplars més un cop exhaurida la primera tirada– van ser impresos a Impressions Intercomarcals del diari Regió 7. La capçalera i la revista van ser dissenyades per l’equip de Dimensió Gràfica: Jordi Cuevas, Cristina León i David Vázquez.
 

Portada de l'Enderrock núm. 1 Foto: Arxiu Enderrock


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais