Actualitat

10 veus per Valtonyc

Els músics catalans opinen sobre la fugida del raper mallorquí

Valtonyc també s'exilia

| 24/05/2018 a les 18:30h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, Pau Alabajos, Santi Balmes, Marina Rossell, Joana Gomila, David Carabén, Albert Pla, actualitat, fuga, Valtonyc, Quimi Portet, llibertat d'expressió
Valtonyc
Valtonyc | Gerard Mercadé

Si les condemnes a Valtonyc, Pablo Hasél i altres rapers de tot l'estat van unificar l'escena musical, artística i, en definitiva, bona part de la societat, aquest sentiment d'unitat s'ha mesclat amb el d'alegria i el d'incertesa en saber la notícia ahir de la fuga de Josep Arenas Beltran (Valtonyc) a l'estranger, molt probablement a Bèlgica. Arran d'aquests fets, sondegem quines reaccions ha suscitat la marxa del raper illenc entre els músics dels Països Catlans. De Balmes a Portet, passant per Joana Gomila, Albert Pla o Marina Rossell.

Santi Balmes (Love of Lesbian)
"Tinc el dubte de si ell té una estratègia tan bona com Puigdemont, em pregunto si no l'extreditaran i encara li caurà una pena major. De tota manera, moralment fas avergonyir la justícia espanyola, que només aplica el martell al bàndol de l'extrema esquerra, sents Jiménez Losantos proposant coses més indecents que Valtonyc, però això és totalment legítim. Està bé que Europa se n'adoni, només per això ja val la pena el que ha fet." 

David Carabén (Mishima)
"Respecto totalment el que ha decidit Valtonyc, cadascú és lliure de fer el que trobi just. El que segur que no és just, però, és la condemna. Una lletra no es pot posar mai sota sospita penal, però és que la sentència és pròpia d'un estat autoritari. Ell, davant la injustícia tenia aquesta opció i trobo bé que l'hagi fet servir. És el debat amb què actualment ens trobem a Catalunya: o internacionalitzar el conflicte amb les seves conseqüències, o complir la pena. En el cas d'una persona jove trobo que seria absurd que hagués de carregar amb el retorn d'un estat a l'autoritarisme."

Cris Juanico
"Jo també hauria fugit, ha fet el que havia de fer, em sembla trist i lògic que busqui aixopluc en països on el delicte no està tipificat, que deuen ser bona part dels de la Unió Europea. Fa gràcia que es digui 'fuig a Europa', perquè l'inconscient deixa clar que aquí no en formem part." 

Pau Alabajos
"Em sembla simptomàtic que un treballador de la cultura hagi de marxar de casa seva per fer ús de la llibertat d'expressió. Sabrem si ha estat una bona decisió per ell quan es conegui la posició jurídica del país on es troba, segurament hi haurà una euroordre i a la condemna que ja tenia se li sumarà la categoria de pròfug, la justícia belga haurà de fer la detenció. Una de les feines més importants que s'ha d'aconseguir ara és que el Tribunal dels Drets Humans d'Estrasburg es faci càrrec del cas."

Quimi Portet
"Jo que ja tinc una certa edat i ja havia vist coses semblants, et puc dir que d'això se'n diu dictadura. Jo fugiria també perquè, si t'ho penses bé, a l'únic país del món on no pot estar és a Espanya. No m'hauria presentat davant una justícia, si més no, inquietant. Si poden posar a la presó a la gent que fa les lleis i que ha estat votada democràticament, què no faran amb els músics..."

Albert Pla
"Aquests que posen gent a la presó són gent que ha d'anar a la presó, i per no anar a la presó, posa gent a la presó."

Marina Rossell
"Primer de tot, anar a la presó per una cançó és medieval i de la inquisició. A més que el gènere del rap és combatiu per naturalesa, té aquesta temàtica, és com si prohibissin el ventilador a la rumba. Ell ha de fer el que senti, a mi em costa saber què faria, potser fugir també. Una presó és brutal, jo que he cantat durant més de trenta anys en presons, les he viscudes. Marxar també és brutal, però, perquè llavors, si tornes, què? Més anys a la presó encara? Estem vivint una involució total, jo pensava que no la viuria mai més."

Joana Gomila
"Al saber la notícia de la fuga em vaig emocionar, ho veig com un acte de valentia molt gros. Vaig pensar que és positiu per ell, però sobretot pel context d'internacionalització de la circumstància. De tota manera, no és una decisió fàcil perquè sabent que ell és un noi humil, d'orígens humils, allà s'haurà de cercar la vida perquè no saps quan tornaràs. És un acte de generositat perquè ho fas per la causa, per treure a la llum el que passa aquí."

Suu
"Quan vaig veure la notícia, vaig pensar que m'esperava alguna cosa semblant, és una bona notícia. Tot i que ens doni alegria, la situació és complicada però se'n sortirà. Està lluitant per ell i per la resta de gent que es troba en una situació similar. És una injustícia, si no podem dir què pensem en la música o en l'art, no sé on se suposa que ha de ser la llibertat d'expressió."

Joan Fortuny (Companyia Elèctrica Dharma)
El primer que vaig pensar va ser que havia fet bé. És una decisió personal, però passar-te tres anys i mig a la presó no és gens agradable. El problema que veig més endavant és quan provin d'extraditar-lo, perquè potser el judici després d'haver-se fugat és pitjor. Jo no sé que hauria fet, però la meva primera reacció seria anar-me'n, no desitjaria a ningú anar a la presó. És molt fort que sigui el primer cantant que va a la presó, ni amb Franco passava això."


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais