Actualitat

Espanya és l'únic país de la UE que vulnera la llibertat d'expressió artística

L'informe del 2018 de l'organització danesa Freemuse també analitza països com Rússia, l'Iran, Cuba o Israel

Un 66% dels casos d'imputacions a Espanya entorn de la llibertat d'expressió inclouen rapers

10 veus per Valtonyc

| 31/05/2018 a les 13:00h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, llibertat d'expressió, Valtonyc, actualitat
Valtonyc al concert No Callarem a la presó Model de Barcelona
Valtonyc al concert No Callarem a la presó Model de Barcelona | Gerard Mercadé
L'organització internacional independent Freemuse ha elaborat el seu informe anual sobre l'estat de la llibertat artística i ha col·locat a Espanya dins la llista de països que vulneren la llibertat d'expressió artística. El document recull casos de 17 països on s'ha perseguit o censurat l'art, situant en el punt de mira Rússia, l'Iran, Xina, Cuba, Israel, Venezuela, l'Índia, Turquia, Nigèria, Malàisia, el Paquistan, Marroc i Bangladesh, els Estats Units.

L'informe es va publicar coincidint amb la finalització del termini per entrar a presó de Valtonyc. Freemuse detecta que el 66% dels casos judicials estan relacionats amb rapers; de fet tots els empresonaments que s'han dut a terme aquest últim any han estat de rapers, concretament els tretze membres de La Insurgencia. Pel que fa a casos de persecució o amenaça, el 50% han estat també contra rapers.

En l'apartat espanyol, l'organització destaca que l'actualització de la legislació en matèria d'aniterrorisme és el principal recurs que utilitza l'Estat per posar-se més dur a l'hora de condemnar artistes, per enaltiment del terrorisme.

La música no és lliure
A escala mundial l'estudi detecta que durant l'any 2017 s'han vist afectats per la censura un total de 672 artistes, el 54% dels quals són músics. Els tres països amb més artistes perseguits per la justícia són Egipte, Etiòpia i Espanya, i en el món de la música els tres països que més persegueixen els artistes són Espanya, Egipte i la Xina. Podeu consultar l'informe complet aquí.



 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais