llistes

Què escolta la Generació Z?

Els joves nascuts en el nou mil·lenni diversifiquen els seus gustos musicals entre el trap i el mestissatge

Artistes com Lildami o Sam & Sen i bandes de mestissatge com Buhos o Doctor Prats configuren les seves llistes de Spotify

De Youtube a l'èxit, 10 casos en la nostra música

| 13/06/2018 a les 13:30h
Especial: Llistes
Arxivat a: Enderrock, llistes, Senyor Oca, Generació Z, P.A.W.N. Gang, Sam & Sen, Doctor Prats, actualitat, Txarango, Lildami, Buhos
Lildami
Lildami | Juan Miguel Morales
Cada generació té la seva música, les seves modes i les seves cançons, que els seus membres acaben convertint en himnes. La tongada de joves que aquests dies s'examina de les PAU 2018 forma part de l'anomenada Generació Z, que comprèn les persones nascudes a partir del nou mil·lenni. Ells són els responsables d'haver regirat completament els gustos musicals dels adolescents, situant el trap a les llistes d'èxits i renovant els artistes que se solien sentir fa uns anys als instituts. 

Entre la varietat de gèneres musicals que se senten entre classes, el trap és el nouvingut que ha entrat amb força a través del rap i que per a molts adolescents ja s'ha convertit en imprescindible. Damed SquadSam & Sen31 FAM o Lildami són les noves propostes musicals que després de la introducció del gènere al panorama musical català amb referents com P.A.W.N. Gang han estès l'estil urbà entre els més joves. Bad Gyal, per la seva banda, ha aconseguit plantar, des de Catalunya, un altre estil urbà com és el dancehall al mig de les tendències musicals. Entre els joves també es comenten les ungles i els balls d'Alba Farelo.

El trap, però, no s'ho ha menjat tot, i hi ha grups i estils que perduren en el temps. És el cas del mestissatge, que el públic Z segueix escoltant a través de bandes com BuhosTxarangoAnimal, Els CatarresDoctor Prats o Oques Grasses. Els cartells dels festivals catalans d'estiu amb més públic adolescent no prescindeixen mai d'aquests noms perquè saben que continuen sent els capaços d'aglutinar més gent. Nous i joves talents com Suu o Senyor Oca també comencen a treure el cap.

A més d'aquests fenòmens virals localitzats a Catalunya també n'hi ha molts que volen més lluny; la Generació Z no pot defugir els hits més massius de l'actualitat. Aquests èxits van des de temes de reggeaton internacional fins al fenomen Operación Triunfo. El duo d'Aitana War amb "Lo malo" o el tema que Amaia i Alfred van portar a Eurovisió, "Tu canción", han acumulat milions de visites als seus videoclips. L'últim gran hit d'una artista catalana que també ha impactat fort entre el públic adolescent és "Malamente" de Rosalía.


 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais