Crònica

Maika Makovski a prop de la utopia

Crònica del concert de l'artista illenca acompanyada del Quartet Brossa, en el marc de la programació del Festival Ítaca

, Torroella de Montgrí | 17/06/2018 a les 13:00h
Especial: Concerts
Arxivat a: Enderrock, crònica, Quartet Brossa, Festival Ítaca, actualitat, Maika Makovski, Chinook Wind
Maika Makovski
Maika Makovski | Xènia Gasull (Festival Ítaca)
Arribem puntuals a l'Espai Ter de Torroella de Montgrí per assistir a una de les cites més importants d'aquesta edició del Festival Ítaca, Maika Makovski & Quartet Brossa presentant el seu darrer disc, Chinook Wind (Warner Music, 2016). La veu en off del teatre ens posa en situació: "Ens adrecem a Ítaca, una illa imaginada on només podem arribar a través de la cultura". Tal vegada no són les paraules exactes, però ens fa pensar en allò de quan la matèria es torna esperit.

Els músics apareixen a un escenari a les fosques mentre part del públic conté els primers aplaudiments (m'hi incloc), augmentant així el caire cerimonial de l'inici de l'espectacle. Mesurada i profunda, Maika Makovski entona els primers compassos de "Canada" amb un acompanyament de luxe de Quartet Brossa, el quartet de corda, Pau Vals a la trompa, i una secció rítmica ben avinguda, Pep Mula a la bateria i Miquel Sospedra al baix (com a recent incorporació en el tram final d'aquesta gira). Un crescendo cap al final de la cançó, tot accentuant el lirisme de la mallorquina, esclata en la primera de les nombroses i efusives ovacions de la nit.

Maika Makovski. Foto: Xènia Gasull (Festival Ítaca)


A la primera part del concert, "I want to cry" explica sense cap mena de paraules el perquè d'aquesta formació tan nombrosa. Els staccatos del quartet i la caixa contundent a negres de Pep Mula es mesclen amb unes melodies agudes de Makovski creant un tot que cavalca amb força cap al desenllaç. Em ve al cap "Eleanor Rigby" i és un bon senyal, quan el rock i la clàssica van de la mà creant un nou so.

Hi ha temps per a tot, la secció de corda abandona per primera vegada la seva funció a "Father", uns agafen pals xinesos, altres shakers i panderetes. La cara dels músics és exultant, s'ho passen bé, no bé, més que bé, tot llençant pel terra aquell prejudici que els músics clàssics són avorrits i excessivament seriosos. Maika Makovski també gaudeix i demostra la complicitat aconseguida amb els músics que l'acompanyen. El públic ho corrobora amb una bona tanda d'aplaudiments.

El concert avança a bon ritme fins a "Makedonija", sens dubte, un dels moments de més intensitat de la nit. Tot a lloc i en el moment precís, la mallorquina i la banda duen el públic allà on volen, amb un final en què els vuit músics entonen la tornada acompanyant-se de les seves mambelletes. Els assistents canten i acompanyen fusionant els ritmes sincopats amb els aplaudiments del final de cançó. Agraïts encaren la part final del concert i el rock no pot esperar més, se sublimen a "Language", del seu disc anterior, una de les darreres cançons abans dels bisos.

Per cloure la nit Makovski escull "Song of distance" i la pantanosa "Lava lover" del disc Maika Makovski (Origami Records, 2010), on aflora la seva veu més greu i sensual quan canta 'lava...lover...'. Un autèntic recital ple d'emoció, amb una riquesa tímbrica i de recursos que acaba com han d'acabar els bons concerts, amb el públic del Festival Ítaca dempeus amb una forta i perllongada ovació. La mallorquina i la seva banda abandonen l'escenari entre capades i rialles, amb la sensació de la feina ben feta. A la sortida un oratge d'estiu ens dona la benvinguda a la realitat. Gràcies Maika, gràcies Festival Ítaca, una utopia a base de cultura.

Maika Makovski. Foto: Xènia Gasull (Festival Ítaca)


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Magalí Sare
Magalí Sare | Arxiu de l'artista
L'artista barcelonina acaba de publicar el seu àlbum de debut en solitari, 'Cançons d'amor i dimonis' | Sortegem una entrada doble per al concert de presentació del 17 de novembre dins el Festival de Jazz de Barcelona
Organització del Yalah! Sahara
Organització del Yalah! Sahara | Bernat Almirall Juvés
L'organització ha afirmat a través de les xarxes socials que necessita més temps per dur a terme la planificació del festival als camps de Tindouf
Dinamo
Dinamo | Arxiu artista
Els mallorquins emprenen el proper 22 de novembre la seva setena gira a Mèxic, el país que els ha acollit com unes figures de l'ska internacional
Dinamo
Dinamo | Arxiu artista
Els mallorquins emprenen el proper 22 de novembre la seva setena gira a Mèxic, el país que els ha acollit com unes figures de l'ska internacional
Fotograma del videoclip
Fotograma del videoclip
El músic protagonitza el musical 'Jesucrist Superstar', que inicia la gira el proper 16 de novembre | "Cançó de Judes" és un dels temes que s'inclouen a l'òpera rock, i n'estrenem el videoclip