Anuari

La música en directe, el principal sector de facturació

El sector discogràfic s’ha reconvertit i ha aconseguit frenar la crisi amb un creixement del 3,7%

La música del directe ha incrementat la facturació de 100 a 167 milions d’euros

La indústria musical catalana ha sortit de la crisi

| 18/07/2018 a les 12:00h
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, Anuari de la música 2018, Anuari de la Música 2018, música en directe, Anuari 2018
Imatge il·lustrativa
En els últims quinze anys la indústria de la música a Catalunya s’ha mantingut en la mateixa facturació (-1%), tot i el creixement especialment contundent durant la darrera dècada de la música en directe, sobretot en festivals i sales de concerts, fins a aconseguir un global de 189,4 milions d’euros.
 

INDÚSTRIA DEL DIRECTE vs INDÚSTRIA DISCOGRÀFICA
L’any 2003 l’Anuari de la Música va fer un primer càlcul estimatiu del pes específic de la indústria del directe respecte a la indústria discogràfica a Catalunya. En aquell moment, el resultat global donava unes xifres ajustades (52% a 48% a favor del directe) que no feien preveure el tomb que faria el sector en poc temps.
 
La digitalització i el canvi de paradigma en el consum de la música enregistrada van fer que el 2008 la proporció ja representés un canvi radical de 88% a 12%, una equivalència que s’ha mantingut al cap de deu anys. La música del directe ha incrementat la facturació de 100 a 167 milions d’euros, mentre que les empreses discogràfiques han aturat la tendència decreixent gràcies a l’adequació del corpus de negoci, tot i una contundent davallada de 92 a 22,4 milions. 
 

Facturació indústria musical (2003-2008-2017)
L’evolució del negoci de la música en la darrera dècada ha mantingut el directe com el principal sector –amb un 88% del total–, certificat amb l’augment de la facturació d’un 1,9%, que ha passat de 163,9 a 167 milions gràcies sobretot als festivals i sales de concerts. Al mateix temps, el sector discogràfic s’ha reconvertit i ha aconseguit frenar la crisi amb un creixement del 3,7%, ha passat de 21,6 a 22,4 milions. 
 
La indústria de la música a Catalunya ha assolit el 2017 una xifra global de 189,4 milions d’euros, sumant la facturació de la indústria de la música en viu i les discogràfiques, que iguala els nivells precrisi.
 
Facturació empreses d'ARC 2008-17
ARC ha passat dels 126 milions d'euros del 2018, a 84,5 milions d'euros al 2017, una davallada del 33%. El 2017 passarà a la història per haver estat el primer any en què –segons dades d’ARC– s'han assolit els 13 milions d’espectadors i 19.000 concerts.
 
Mitjana d'espectadors per concert 2008-17
Mitjana de 675 assistents per bolo, una ràtio un 19% més baixa que el 2016 i un 22% inferior a la registrada el 2008, quan l’assistència es va xifrar en 12 milions d’espectadors.
 
Ingressos drets d'autor 2008-17
La bona salut del sector del directe es demostra també per l’augment dels ingressos generats per drets d’autor en els concerts. Des de l’any 2008 la recaptació ha augmentat un 19%, amb una xifra absoluta de més d’1.100.000 euros. El creixement es produeix arreu dels Països Catalans, però és notable en el cas de les Illes Balears, amb un 132% al llarg d’una dècada.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais