Anuari

El català perd presència als concerts i guanya oients

Un 40% dels catalans ha anat a algun concert el darrer any i un 78% escolta música

El pop-rock regna i el hip-hop ataca

La indústria musical catalana ha sortit de la crisi

| 18/07/2018 a les 12:51h
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, anuari, català, Anuari de la Música 2018
Imatge il·lustrativa
Recuperació amb els festivals per bandera
El sector de la música comença a deixar enrere els estralls de la crisi, segons l’Enquesta de Participació Cultural de la Generalitat de Catalunya 2017. La recuperació, però, és lenta.
 

Un 40% dels catalans ha anat a algun concert el darrer any i un 78% escolta música, xifres que milloren lleugerament respecte al 2016 (77%/39%) i que apunten una projecció positiva. Dels que han anat a concerts, la majoria van a festivals –aquesta xifra ha augmentat del 30 al 40%– i d'aquests 4 de 10 han escollit un macrofestival.
 
El públic és sobretot jove, el preu continua sent el principal fre al creixement, i cal subratllar que el major atractiu són els festivals i macrofestivals, que augmenten al voltant del 40% respecte al 2017. Amb els concerts de públic infantil o familiar, aquesta xifra ha baixat del 45 al 35%.
 

Consum a Barcelona
Barcelona ha recuperat el 2017 bona part del consum de música en viu, després de la crisi dels darrers anys. Més de la meitat dels barcelonins ha assistit almenys a un directe, amb un augment de 4 punts respecte al 2016 –del 52 al 56%–, i a més cada vegada ho fan més assíduament.
 
En aquest àmbit, segueixen dominant els festivals, amb un notable creixement del 31 al 37% d’assistents, tot i que han perdut adeptes cites com el Sónar o el BAM. I, finalment, s’ha constatat que l’òpera ha assolit un nou rècord de públic –de l’11 al 14%– després d’anys d’exigència dels espectadors. 
 
Per barris
Concerts: Més a Gràcia i a l'Eixample i menys a Nou Barris i Sant Andreu
Festivals: Més a l'Eixample i Gràcia / Menys a Sarrià i Horta
Òpera: Més a Les Corts i Sarrià menys a Sant Andreu i Nou Barris
 
 

El nombre de concerts amb artistes en diverses llengües s’ha reduït almenys un 10% a favor de programacions monilingües.
La tendència, que havia augmentat especialment el 2016, ha provocat un clar lideratge del castellà i una reducció de públic a la música en viu interpretada en anglès i català.
L’assistència als concerts en català ha caigut el 2017 de manera notable un 8,6%; ha passat del 43 al 39% dels espectadors respecte al 2016.
 
 

El català creix a les llistes de reproducció
La dada optimista l’aporten les xifres d’escolta de música a través de la ràdio, el mòbil i les llistes de reproducció a internet. Quan als catalans se’ls pregunta en quin idioma han escoltat música la jornada anterior, el percentatge que respon "català" ha assolit el 2017 el 39,4%, per sobre del 36,7% que ho assegurava el 2016. La música en català ha guanyat un 7,4% d’oients.
 

El pop-rock regna i el hip-hop ataca
El líder indiscutible, el rei que domina des de fa anys el paisatge musical a Catalunya, és el pop-rock. És l’estil del 69% dels enquestats el 2017 que han assistit a un concert, i també el que el 71% ha escoltat a la ràdio o a la seva darrera llista de reproducció la jornada abans.

Tot i així, cal tenir en compte gèneres que despunten amb força com el hip-hop i l'electrònica. Sobretot entre nois de 14 a 19 anys el rap i el trap són responsables d’una tendència a la qual s’apunta el 38% dels enquestats, que els escolta habitualment, i un 31% ha anat a un concert d’aquests estils.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais