Anuari

Els festivals catalans assoleixen xifres rècord

Augmenta la programació de sales, però baixa un 3% el nombre d'espectadors

Hi ha xifres vermelles als principals circuits gestionats per entitats públiques i privades

La indústria musical catalana ha sortit de la crisi

| 18/07/2018 a les 12:00h
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, Anuari 2018, anuari, Anuari de la Música 2018, festivals
Imatge il·lustrativa
La xifra d’assistents als principals festivals de pop-rock catalans ha augmentat el 2017 d’una manera considerable amb un 14% d’espectadors, una xifra rècord que duplica una tendència ja iniciada l’any anterior i certifica la bona salut del sector.
 
La xifra històrica dels 3 milions d’assistents registrats al mig centenar de principals festivals dels Països Catalans indica també un creixement global del 9%, que és comparable a les dades aportades a principi d’aquesta dècada coincidint amb l’auge festivaler.
 

El 2017 ha continuat sent un any de números positius per a les sales catalanes, amb un augment dels concerts programats (+2%), tot i una certa davallada d’espectadors (-3%).
 
La gran tendència a l’alça dels dos darrers anys s’ha aprofitat al sector per augmentar l’oferta i fer reformes conjunturals de grans equipaments com l’Apolo a Barcelona o la Salamandra a l’Hospitalet de Llobregat. A més, la reducció de l’IVA cultural a les entrades manté la inèrcia del canvi de cicle que ha beneficiat la música en directe. Els bons resultats afavoreixen les cites grans i mitjanes, i inclouen tant promotors públics com privats.
 

Frenada de públic i concerts als circuits
Hi ha xifres vermelles als principals circuits gestionats per entitats públiques i privades, en què s’ha aturat la tendència al creixement d’assistents (-0,4%) i concerts (-4%) que s’havia registrat els darrers anys. Cites com el Curtcircuit, el Circuit Folc i el GPS han perdut espectadors però han mantingut la programació.
 
Auditoris: Menys espectadors però més concerts
Els grans auditoris s’han mostrat desiguals el 2017, i és que s’ha trencat la dinàmica a l’alça que es registrava des del 2014 amb un descens del 7% d’assistents de la majoria d’equipaments, tot i un lleu creixement del 3% dels concerts. A més, la mitjana d’espectadors per concert ha davallat de 980 a 885.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais