Entrevista

Clara Andrés: «En concerts col·lectius, quan hi ha paritat hipòcrita no hi vaig»

Parlem amb la cantautora valenciana sobre el paper de les dones a la música i sobre el seu pas pel Sona9

Núria Bòtia (Trau): «Encara hi ha un decalatge real entre estudiar música i tenir un grup»

| 06/08/2018 a les 10:00h
Especial: Entrevistes
Arxivat a: Enderrock, clara andrés, entrevista, Les dones del Sona9
Clara Andrés
Clara Andrés | Sergi Llobet
La cantautora valenciana Clara Andrés és una de les protagonistes del reportatge Les dones del Sona9 al número d'agost de la revista Enderrock. Es tracta d'un article amb el testimoni de diferents dones que històricament han passat pel certamen i que opinen sobre com s'han enfrontat dins el món laboral al sector musical, encara no tan paritari encara com les bones dades d'educació musical. Segons el Departament d'Ensenyament, durant el curs 2016-17 es van comptabilitzar 2.104 alumnes dones d'ensenyaments musicals professionals, d'un total de 3.742 alumnes.

Què t'agrada més del fet de dedicar-te a la música?
Trobar un mitjà artístic d'expressió personal molt valuós, crear un projecte musical i compartir-lo, amb totes les satisfaccions que això et porta.

Quins records tens del teu pas pel Sona9?
Passar pel Sona9 em va donar força, il·lusió i projecció a Inici.

Què en penses del fet que ja hi hagi certa paritat en la formació, i que en canvi en el món laboral caigui el nombre de dones professionals?
Crec que cal visibilitzar més les dones que hi ha perquè les noves generacions s'hi identifiquin i es visualitzin.

Et sents en igualtat de condicions o has tingut alguna experiència complicada en algun entorn laboral?
A vegades en concerts col·lectius saps que els programadors coneixen el treball del grup o del músic masculí però no el teu. És una paritat hipòcrita i de cara a la galeria. En eixos casos, sempre dic que no hi vaig.

Mary Beard diu: "Si no percebem que les dones estan totalment dins les estructures de poder, llavors el que hem de redefinir és el poder, no les dones". Has pensat mai si vols ser líder i tenir una gran celebritat amb la teva feina, o has treballat més col·laborativament?
Les dones poderoses que he conegut són lluny de voler celebritat o lideratge. Tot i que puguen tindre les dues coses, saben que cal la seua feina perquè en molts àmbits no caiga tota l'estructura a terra. Això les fa més poderoses que ningú.

Clara Andrés Foto: Sergi Llobet



Què o qui t'esperona més a tirar endavant amb la teva carrera musical?
Sempre he intentat que siga la meua pròpia necessitat de fer, el motiu principal per tirar endavant. I estic contenta de resultats com el disc Huit, tot ell.  

Creus que fas servir una altra mena de codi o discurs pel fet de ser dona? Segurament el fet de ser dona és un component significatiu en les meues lletres, però no ho he fet de manera deliberada o conscient. Simplement escric i faig cançons. Tinc una altra feina per poder viure i les cançons per sobreviure.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais