No sou una banda gens convencional. Com neix un grup com el vostre amb onze dones instrumentistes?
Alba Careta: Tres de nosaltres, Olívia Casas (tuba), Alba Ramírez (trompa) i Eva Garín (clarinet), sempre havien escoltat música balcànica i els agradava molt. I un dia van pensar, per què no muntem una fanfara? Van anar trucant a col·legues i al final vam acabar sent tot noies. Va sorgir de les ganes de fer una fanfara balcànica.
Berta Gala: Això era el 2015. Aleshores no existien bandes com Always Drinking Marching Band, que tot just començava, o la Sidral Brass Band. Tot eren txarangues i començava a sortir un moviment amb peces modernes i espectacles molt treballats. Ara és diferent, hi ha molts més grups que s’hi han anat sumant.
Balkan Paradise Orchestra Foto: Juan Miguel Morales
Les músiques balcàniques tenen un imaginari molt definit a escala internacional. Teniu l’avantatge que tothom pot entendre a la primera què feu, però també hi ha el risc de caure en el mer exercici d’estil o la recreació dels tòpics del gènere.
B.G: No ens ho hem plantejat, tot ha estat molt natural. Totes teníem clars els referents, i no ens tanquem a cap aportació que pugui fer qualsevol de nosaltres. Aprofitant la Mila González (trompeta), mig gallega i portuguesa, hem inclòs una munyeira al repertori; com que la Laura Lacueva coneix la tradició catalana, hi posem una cançó catalana... Al no estar tancades de mentalitat, no hem tingut cap tipus de problema.
Maria Cofan: No hem dit mai que només fem música balcànica. Per tant, qualsevol melodia que ens agradi i que puguem arranjar per tocar, la podem fer.
Laura Lacueva: Ni som dels Balcans ni som coneixedores a fons de la cultura balcànica. El nostre objectiu no és emular exactament aquella sonoritat. Ens nodrim de la tradició, l’admirem i hem partit de l’arrel balcànica, però alhora la nostra pretensió no és ser només això, volíem dur-ho al nostre terreny i barrejar-ho amb altres referents que ens agraden. Sempre hem estat tranquil·les, perquè ens hem permès fer una fusió de les músiques tradicionals que ens agraden.
A.C: Hem volgut tocar el que ens sortia de dins, no el que crèiem que al públic li podria agradar o fer un producte per vendre.
En general, la part central del repertori de K’ataka són versions dels grans noms de l’escena balcànica. És com un reconeixement a la font original?
L.L: Artistes com Fanfare Ciocarlia, Taraf de Haidouks, Emir Kusturica o Goran Bregovic són grans referents per a tothom que vulgui fer música balcànica. És normal que ens emmirallem en ells. Al disc hi hem inclòs versions semblants a les originals, i també altres a les quals em donat una volta. La idea és anar evolucionant, fer algun tema propi i més temes tradicionals balcànics, o temes d’aquí balcanitzats...
Us seguireu movent tant a l’escenari com als carrers?
B.G: Les dues coses tenen la seva màgia. El carrer forma part de nosaltres, la Balkan és com un bloc i sona molt contundent gràcies a les cercaviles. I als escenaris canvia l’energia. No en volem excloure cap.
Heu dit que fareu temes propis... Quan?
A.C: Ens hi posarem, ho tenim molt clar. Hi ha alguna idea, però encara molt incipient. Hi començarem a treballar quan s’acabi la gira d’aquest estiu frenètic.
Balkan Paradise Orchestra Foto: Juan Miguel Morales