Backstage

A la voreta de La Taverna del CAT hi ha una veïna...

És l'espai on la música d’arrel tradicional se sent més ben acollida, a banda de les places, i es troba al cor del barri de Gràcia de Barcelona

| 29/07/2018 a les 12:26h
Especial: Backstage
Arxivat a: Enderrock, backstage, Tradicionàrius, Gràcia, La Taverna del CAT
Jordi Fàbregas a la Taverna del CAT
Jordi Fàbregas a la Taverna del CAT | Juan Miguel Morales
Des de la primavera del 2010 el bar del Centre Artesà Tradicionàrius es converteix, cada dimecres, en la Taverna del CAT. La fórmula és simple: un escenari de petit format, la barra a ple rendiment i dos músics que, la majoria de les vegades, toquen junts per primer i últim cop. Alguns duets, tanmateix, arriben més enllà, com ha estat el cas del graller Ivó Jordà i l’acordionista Marçal Ramon: d’un bolo tavernari en va sorgir el projecte Criatures, guanyador del Concurs Sons 2016.

Els ‘culpables’ d’aquestes vetllades són el director del CAT, Jordi Fàbregas, i els músics Anaís Falcó i Xavi Rota, que imaginen les conjuncions i els repertoris amb la idea de dur les sessions cap al territori de la improvisació. “Com que el bar del CAT no està insonoritzat, els concerts s’acaben, estrictament, a les 23 h. Som molt respectuosos amb els veïns. Al principi, però, hi havia una veïna que es queixava de l’ambient, dels aplaudiments, i fins i tot li van dedicar unes cançons...”

Durant el festival Tradicionàrius i com a Punt de Trobada, la Taverna acull Les Vespres dels Dimecres, coordinades pel contrabaixista Marcel Casellas. En aquest cas, els duets es converteixen en trios, completats pel mateix Casellas, que s’encarrega que a les dotze peces del repertori hi hagi una mica de tot: compassos coixos, ritmes trencats, una rumba, un contrapàs o tot el llegat tradicional dels avis on no hi falten valsos ni pasdobles. “Al final, d’una sessió a l’altra, el públic també acaba decidint què vol que soni –explica Fàbregas–. A la Taverna del CAT el contacte amb la gent és molt important. Hi ha molta interacció, els músics hi venen amb els seus instruments i pugen a tocar si els ve de gust... Hem arribat a ser-ne 25, tocant en un escenari on amb prou feines n’hi caben tres!”

Al final, la veïna va deixar de queixar-se. Potser perquè a les onze de la nit, religiosament, els acordions deixaven de sonar... Però ens estimem més pensar que, a través dels envans, li arribava una mica la màgia dels dimecres de contrapassos i valsets que omplen les primaveres i tardors del cor de Gràcia.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais