Crònica

Montefusco per la llibertat

Aquest dimecres 25 de juliol l'artista barceloní va actuar al Festival Grec acompanyat del regitzell de conegudes veus que formen 'Los coros de medianoche'

| 26/07/2018 a les 12:30h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, niño de elche, Los Hermanos Cubero, Nacho Vegas, Maria Arnal, Albert Pla, Enric Montefusco, crònica, Festival Grec
Enric Montefusco i els Coros de Medianoche
Enric Montefusco i els Coros de Medianoche | Xavier Mercadé
Al final de l'actuació d'aquest dimarts, Enric Montefusco va assegurar que aquell havia estat un "concert mascletà" perquè era flor d'un dia, una falla que va cremar (i tant que va cremar l'escenari del teatre Grec de Barcelona). L'actuació va arrencar tranquil·la amb un Montefusco cantant "Adiós", del disc Meridiana (Buena Surte, 2016), on segueix invocant els jos passats que també repassa al llibre de vivències i cançons, acabat de publicar, Carne de cañón (Bandaàparte, 2018).

Però el concert a l'amfiteatre va servir, sobretot, per repassar i donar joc al recent EP Coros de medianoche (Buena Suerte, 2018) d'una manera distesa i entre els amics col·laboradors en la gravació. Tots ells anaven apareixent en un escenari que formava, com s'havia imaginat el cantautor barceloní, tot un 'xiringuito' per fer realitat un tarannà popular, amb una taula ben parada i tot.

Allà va irrompre el Niño de Elche amb un meló, que el va portar a compartir amb el públic batalletes de la seva família 'melonera', abans de brodar "Toda la fuerza" amb unes sanefes vocals finals precioses. Albert Pla va alçar una ampolla amb la mà i va entrar anunciant "jo porto el vi!", per després desplegar el seu domini de l'escenari amb "La casa museo", plena d'ironia. I sense pressa van anar entrant tots els convidats, com rememorant aquell "Qualsevol nit pot sortir el sol" de Sisa i el seu 'passeu, passeu'. Hi van anar desfilant Maria Arnal amb un pa, Nacho Vegas amb cerveses i whisky i Los Hermanos Cubero amb els tomàquets per sucar el pa.
 

Albert Pla cantant la cançó "La casa museo". Foto: Xavier Mercadé


Amb un to popular general, van cantar "El baile", "Contra los románticos", "La pena o la nada", "Tonada negra" i de sobte la cançó "Miénteme" del Niño de Elche, que va assegurar que Maria Arnal ja se l'havia fet seva. Aquesta constatació es va demostrar quan ella va cantar-la amb un lluïment vocal i una emoció similar a la que té quan actua acompanyada de Marcel Bagés i canta "Tú que vienes a rondarme". En aquella espiral de melismes, al Grec també va fer eriçar la pell.

Los Hermanos Cubero van oferir una esplèndida "Maldita urraca", mentre que Montefusco va cantar a duet amb Vegas un "Carcelariu" en asturià, que va servir per recordar la revolució minera del 1934 d'Astúries, els joves presos republicans que evoca la cançó i dedicar-la als actuals presos polítics en suport per a una altra república, la catalana, fet que va arrencar els aplaudiments del públic. 
 

Enric Montefusco amb Nacho Vegas i Albert Pla. Foto: Xavier Mercadé

 
En aquest context i ja aconseguit l'agermanament de públic i artistes, va ser fácil entrar en comunió a "Todo para todos". I la demostració que hi ha hagut treball al darrere va venir amb la cançó coral "Miris on miris" que Montefusco ha versionat de Maria Arnal i Marcel Bagés i amb la que ja versiona de fa temps, "Todo es mentira", d'Albert Pla, que va marcar el punt d'irreverència d'aquest, que va acabar oferint vi i menjar al públic.

Ja als bisos Enric Montefusco es va acomiadar de les confessions amb "Obra maestra" de Meridiana, on s'anuncia que 'algo va a llegar a este bar' i efectivament va arribar al baret del Grec. La cançó diu: 'y si el duende sale del dolor esto será una obra maestra' i també 'hay un fuego dentro de mí'.

Precisament el de la nit de dimarts no va ser un foc de camp qualsevol. Tal com va descobrir a la recta final l'amfitrió de la festa, la denominació dels convidats (Los Coros de Medianoche) naixia d'una cançó de Leonard Cohen, "Bird on a Wire", que ell ha adaptat al català. La del dimarts va ser una vetllada molt ben acompanyada per uns 'cors de mitjanit' que clamaven llibertat amb majúscules, tot cantant la frase clau de tot humà: 'He intentat a la meva manera ser lliure'.

Enric Montefusco i els Coros de Medianoche. Foto: Xavier Mercadé


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Plou
Plou | Carles Rodríguez
01/01/1970
El grup barceloní ha estat escollit semifinalista pel vot popular
Imatge il·lustrativa
01/01/1970
Aretha Franklin, una de les veus essencials del soul i el gòspel mor als 76 anys d'edat
Novembre Elèctric
Novembre Elèctric | Xepo W.S.
01/01/1970
El grup d'Algemesí és un dels 18 classificats del Sona9 2018
Monxos
Monxos | Arxiu de l'artista
01/01/1970
El grup de Pollença és un dels 18 classificats del Sona9 2018
The Mamzelles
The Mamzelles | Michal Novak
01/01/1970
Parlem amb el trio sobre el paper de la dona en el sector musical i sobre alguns detalls de la seva trajectòria com a projecte musicoteatral
01/01/1970
Fa més de dues dècades que programa música en directe a les Borges Blanques i avui és un referent de les sales de concerts a Catalunya
Èric Vinaixa
Èric Vinaixa | Pep Daudé
01/01/1970
Avancem el videoclip "The Golden Road", cançó del seu darrer disc, 'Caos a mig camí'
Marc Grau Jr.
Marc Grau Jr. | Arxiu artista
01/01/1970
El músic estrena el videoclip de "Summerbreeze", segona peça audiovisual de l'àlbum 'Summer Wildfire' (Fanatic Music, 2017)