Crònica

Jorge Drexler, Judit Neddermann i la cançó

Els dos cantautors omplen d'expressió, història i cançons la primera de les nits del cicle de concerts al Fòrum Romà d'Empúries

| 04/08/2018 a les 16:05h
Especial: Concerts
Arxivat a: Enderrock, Judit Nedermann, Judit Neddermann, Crònica, Jorge Drexler, Concerts al Fòrum Romà d'Empúries
Jorge Drexler i Judit Neddermann
Jorge Drexler i Judit Neddermann | Sergi Paramès
Transmetre força, vitalitat i intensitat a través de la tranquil·litat, la senzillesa i el somriure només està a l'abast de l'honestedat i la transparència. I Judit Neddermann i Jorge Drexler, encara que des de moments en les seves trajectòries molt diferents, en són dos enormes exemples. Des de senzilleses, llenguatges i generacions diferents, els dos cantautors arribaven ahir al Fòrum Romà d'Empúries davant un públic majoritàriament comú que tenia per davant més de tres hores de cançons, paraules i lucidesa. 

Tot començava amb Judit Neddermann, acompanyada per Pau i Arnau Figueres, presentant el seu últim Nua (Satélite K, 2018), potser el seu treball més musicalment desacomplexat després d'una jove però sòlida trajectòria construïda a còpia de valors, col·lectiu i molta feina. I és que Neddermann representa una nova generació de músics que posen de manifest que la combinació entre qualitat, honestedat i èxit és possible, enriquidora i dignificadora del nostre sector. Amb poc més de cinquanta minuts de concert n'hi va haver prou per entendre i conèixer una música que ens mostrava les virtuts i els riscos d'un somriure que no cal veure, que només escoltant ja es pot sentir. Principalment presentant els temes d'aquest últim disc i entre bromes sobre el fet que era la primera vegada que tenia ganes que acabés el seu concert per poder escoltar Jorge Drexler, Neddermann va acabar amb unes "Mireia" i "Voldria que fossis aquí" que representen a la perfecció la seva combinació de proximitat, dolçor i molta, molta força.
 

Judit Neddermann. Foto: Sergi Paramès


Després d'una breu pausa es tornaven a apagar els llums del fòrum i una cançó d'Alfredo Parra, referent de la música tradicional uruguaiana, donava la benvinguda a un Jorge Drexler que definia així un relat i una declaració d'intencions sobre el seu retorn als orígens. Amb el carisma de la seguretat de la trajectòria ben portada, Drexler i la seva transversal poesia van oferir dues hores d'un directe on la seva grandesa llueix més que en els seus últims treballs. En un viatge de sonoritats, humor i metàfores i amb el seu singular i captivador llenguatge, el cantautor uruguaià passava d'una cançó a una altra amb emocions contraposades, mostrant tots els vessants de l'alegria i la tristesa i presentant les seves cançons com a fotografies de moments naturalment diferents i contradictoris. Durant tot el concert, que era l'últim d'una gira que va començar a Girona l'octubre passat, la història del Fòrum Romà i la seva connexió amb el present va ser-hi present, com un fil conductor d'un espectacle com Drexler, contemporani en el contingut i clàssic en les formes.
 

Jorge Drexler. Foto: Sergi Paramès


I va arribar el primer dels moments on Drexler i Neddermann van cantar junts. Va ser a "Salvavidas de hielo", cançó que dona nom al disc on el duet és amb Natalia Lafourcade, i entre elogis i des de la complicitat de dues naturaleses properes, els dos cantautors sols van mostrar de nou aquesta particular força de la calma dura i intensa. Més tard, i després de la part més festiva, els dos, amb tots els músics a l'escenari, van tancar el concert amb "Quimera"una cançó que parla sobre escriure cançons. Com la moralina d'un conte, la nit va acabar amb Jorge Drexler i Judit Neddermann cantant sobre el que porta a escriure i a cantar, convidant a tothom a expressar-se, a buscar la intensitat a dins i a viure com el que transmet la seva música en les seves cançons.
 

Jorge Drexler i Judit Neddermann. Foto: Sergi Paramès


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais