crònica

Les aigües amb consciència del Pantà de Sau

L'edició 2018 del festival va portar les actuacions de Roba Estesa, La Sra. Tomasa i Judit Neddermann, entre molts altres artistes

L'organització ha estrenat enguany un protocol contra agressions sexistes i LGTBfòbiques

, Pantà de Sau | 27/08/2018 a les 13:00h
Especial: Concerts
Arxivat a: Enderrock, Roba Estesa, La Sra. Tomasa, festivals, Bioritme, crònica, Judit Neddermann
Bioritme 2018
Bioritme 2018 | Albert Alemany
Les aigües del Pantà de Sau tornen avui a quedar plàcides després de quatre dies de moviment. La sisena edició del Bioritme, que ha tingut lloc ben a la vora de la població de Vilanova de Sau del 23 al 26 d'agost, ha ofert a la serralada de les Guilleries una programació de concerts i activitats marcades per l'ecologia i el feminisme. Quatre jornades de conscicència i natura es preparaven dijous passat per rebre un públic heterogeni que combinava la joventut combativa amb la pedagogia de la zona d'acampada familiar.

El primer sacseig a la terra dels bandolers va arribar el 23 d'agost amb un magnífic cartell. Des d'omnipresents i explosius grups com Txarango i Buhos, fins a la contundent presència de Lendakaris Muertos o el dub esperadíssim d'Iseo & Dodosound, l'escenari principal del festival va celebrar la benvinguda dels peregrins del Bioritme amb directes d'èxit.

Els decibels augmentaven i el pantà, després d'un inici màgic, es preparava per un divendres que va albergar les actuacions diürnes de Xiula, Koers i Ferran Exceso, que van fer entrar la gana per als concerts de la nit. Va ser en amagar-se el sol quan la generació millenial va demostrar, durant el directe de Xavi Sarrià, com n'és de transversal el llegat d'Obrint Pas en l'imaginari musical. Un públic que en bona part havia nascut durant els 2000 i que entonava a ple pulmó "Caça de bruixes" i temes del nou disc del músic que volien servir per "reconstruir l'esperança de la València difícil dels anys de Guillem Agulló". El poder popular s'encenia i Agoraphobia i Pablo Hasél deixaven pas a una sessió de DJ amb Guinarbronx Sound. Sense cap dubte, el punxadiscos més alabat. 
 

Bioritme 2018. Foto: Albert Alemany


La jornada de dissabte 25 va despertar amb la calidesa de Judit Neddermann, presentant les cançons del seu últim disc, Nua (Satélite K, 2018), i la vitalitat de The Sey Sisters. Després, Marcel Lázara i Júlia Arrey van iniciar un cant a la terra que va portar la pluja torrencial del Brasil a les Guilleries. El concert es va haver de suspendre i el festival es va aturar durant unes hores. La força es va recobrar amb el directe de Roba Estesa: les del Camp de Tarragona, amb un discurs i una energia plenament feministes, iniciaven els concerts a l'escenari principal.
 

Concert de Marcel Lázara i Júlia Arrey. Foto: Albert Alemany


Pachawa Sound, Deluxe i La Sra. Tomasa, amb la inesperada presència d'Adala a l'escenari, van fer ressonar les seves cançons fins i tot a les profunditats del pantà. La d'Adala no va ser l'única sorpresa, el Bioritme va portar un inesperat missatge del raper Valtonyc, actualment exiliat a Bèlgica, que fent referència a la cançó de "L'estaca" reivindicava la força del poble per "tombar l'escala repressiva del règim del 78, encara present avui en dia". El raper era al cartell del festival, però no va poder-hi actuar per la situació d'exili en la qual es troba.

L'adeu del festival català més ecològic va ser amb La Folie, l'osonenca Ju (protagonista del clip promocional del Bioritme d'enguany) i La Otra, un dels nous exponents de la cançó d'autor feminista d'àmbit espanyol. Altres grups que al llarg dels quatre dies de festival han revolucionat l'escenari són JoKB, Els Catarres, Juanita Banana o Echo Town


Contra les agressions, tolerància zero
La bandera més onejada durant el Bioritme 2018 ha estat, sense cap mena de dubte, la del feminisme. Enguany l'organització del festival ha creat un protocol contra agressions sexistes i LGTBfòbiques que estableix tolerància zero sobre aquests fets i explica la manera de procedir davant qualsevol tipus d'agressió masclista, LGTBfòbica, transfòbica o racista. A més dels cartells informatius i de la difusió feta durant els concerts, al Bioritme també hi havia un Punt Lila que vetllava perquè aquest protocol es complís, i on s'han denunciat diverses agressions masclistes al llarg del festival.
 

Bioritme 2018. Foto: Albert Alemany


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais