opinió

El «copyright» posa fre als gegants d'internet

Oriol Orfila, president de l'Associació de Productors i Editors de Catalunya, reflexiona sobre l'aprovació de la nova directiva del 'copyright' a Europa

| 03/10/2018 a les 18:30h
Especial: Opinió
Arxivat a: Enderrock, opinió, APECAT, Oriol Orfila, copyright
Imatge il·lustrativa
Xavier Mercadé
L'aprovació de la directiva del copyright a Europa i el seu famós (i polèmic) article 13 és molt important perquè protegirà millor els creadors europeus davant dels gegants d'internet, que fins ara tenen la paella pel mànec. En contra del que s'ha dit, aquesta directiva no posa en perill ni la llibertat, ni la circulació d'idees per internet, ni suposa una censura prèvia.

Aquests són els arguments als quals el Partit Pirata –amb el nom ja paga– ha donat suport en una aliança antinatura pels gegants tecnològics americans, ha volgut difondre interessadament per crear confusionisme. La directiva especifica molt clarament quins usos quedaran subjectes a la nova norma i, en definitiva, es tracta dels continguts creatius que tenen drets d'autor (com la música o el cinema). En resum, el que canvia a partir d'ara és que els grans proveïdors de continguts gratuïts a Internet (com YouTube) hauran d'obtenir una llicència prèvia dels propietaris de les obres musicals o audiovisuals que es pengen, enlloc de la situació actual, en què és el propietari qui ha de reclamar els seus drets un cop el vídeo ja està penjat.

Aquesta inversió de la situació ha de donar més poder de negociació als creadors davant les grans plataformes, cosa que fa preveure eventualment una millor remuneració als creadors de contingut. La nova norma té especial cura també amb què això no sigui un fre per a possibles start ups i especifica que només s'aplicarà estrictament als grans proveïdors que dominen Internet (un cop més YouTube, Facebook, Instagram…).

Un altre aspecte positiu és que, en regular aquest sector, augmentarà la competitivitat de plataformes que sí que remuneren més adequadament als creadors, com són Spotify o Apple Music. Des de l'associació de productors i editors catalans APECAT, valorem molt positivament aquest primer pas cap a una major protecció de la creació cultural en el món digital.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais