Llegenda

​L’assassí que cantava cançons de bressol

Es compleixen 40 anys de la mort de Ramon Mercader, l’assassí de Trotski

Cantar “El noi de la mare” en una presó mexicana va delatar la seva identitat

| 23/10/2018 a les 15:38h
Especial: Efemèrides
Arxivat a: Enderrock, Ramon Mercader, Trotski, efemèride, El noi de la mare, llegenda
Ramon Mercader, l'assassí de Trotski
Ramon Mercader, l'assassí de Trotski
Dijous passat va fer 40 anys de la mort de Ramon Mercader a l’Havana (Cuba). Era un militant comunista que, influenciat per la seva mare, va acceptar l’encàrrec d’assassinar el líder revolucionari rus exiliat a Mèxic Lev Trotski. El 21 d’agost de 1940, Mercader, que es feia anomenar Jacques Mornard i deia que era belga, va visitar el líder comunista i el va assassinar clavant-li un piolet al cap. La justícia mexicana va condemnar Mornard a 20 anys de presó.

Al llarg de 13 anys, Mercader va seguir afirmant que era belga i es dirigia als seus carcellers parlant un castellà amb un marcat accent gal. Però una casualitat va permetre descobrir-lo. Diuen que un dels seus carcellers, d’ascendència catalana, el va sentir entonar “El Noi de la Mare”. En ser descobert, Mercader va seguir fent el paper de Mornard però les seves empremtes digitals en van confirmar la identitat en comparar-les amb les que tenia la policia espanyola.

Cinc anys abans que Mercader fos descobert, Josep Maria de Segarra va publicar el seu Poema de Nadal en el qual glossa, precisament, “El Noi de la Mare”. Sembla una visió del que havia de passar:

     El llavi esquerp, i el crit i el plor
     no han oblidat nostra cançó,
     que tot ho aviva i tot ho aclara,
     i es va sentint el tendre so
     de fa mil anys, de sempre i d’ara…
     aquest so tan tan humil, tan de debò:
     “Què li darem a n’el Noi de la Mare,
     què li darem que li sàpiga bo?…”
     (…)
     Quan ve Nadal, la cançó del miracle
     fa que tremoli l’esquena dels llops.
     Fins els qui cremen i roben i maten,
     si de menuts l’han sentida algun cop,
     la volen dir i se’ls encalla la llengua,
     la volen dir i els escanya la por!

Mercader va sortir de la presó l'any 1960, i va viatjar fins a la Unió Soviètica, on va ser condecorat com a Heroi de la Unió Soviètica el 1961. Posteriorment es va instal·lar a Cuba on va morir el 1978, fa just 40 anys. Les seves despulles reposen al cementiri de Kuntsevo de Moscou amb el nom de Ramon Ivànovitx López.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais