actualitat

Els 10 passos de Rosalía: com ha arribat fins aquí?

Repassem la trajectòria de la cantant avui que publica el disc, 'El mal querer'

Rosalía, en el punt de mira

| 02/11/2018 a les 13:00h
Arxivat a: Enderrock, actualitat, grammy, Refree, Rosalía
El de Rosalía és el fenomen musical de l'any. En molt poc temps la cantant de flamenc ha aconseguit fer arribar la seva música al gran públic, fins i tot més enllà de l'oceà. Per això, amb El mal querer (Sony Music, 2018), el nou disc que llança avui, tothom li augura un èxit espeterrant. A aquest nou disc hi pertanyen cançons que ja ha escoltat mig món com "Malamente" i "Pienso en tu mirá". Precisament la sortida d'aquests singles ha estat clau perquè es produeixi aquesta ascensió fulgurant de la cantant de Sant Esteve Sesrovires. El fenomen de l'èxit és difícil d'explicar, però tanmateix, a Enderrock pensem que hi ha deu esdeveniments importants que han modificat la carrera de l'artista per sempre.

1. La formació al Taller de Músics i l'ESMUC
Rosalía va començar a cantar amb tretze anys però va voler perfeccionar la seva tècnica amb classes de cant que la van acabar portant al Taller de Músics, on va conèixer el cantaor José Miguel Vizcaya, Chiqui de la Línea. Va ser llavors quan va començar a interessar-se pel flamenc i la fusió, la qual cosa la va dur a aconseguir l'única plaça disponible a l'ESMUC, l'any 2014, per poder estudiar l'ofici de cantaora.

2. La col·laboració amb C. Tangana
Abans de treure la seva primera referència discogràfica, la cantant triava bé les seves coL·laboracions. Sens dubte, la més resolutiva va ser la que va fer amb la seva exparella, el conegut raper C. Tangana, al tema "Antes de morirme" (2016). Aquest senzill, que últimament torna a estar d'actualitat no només per la popularitat de la cantant sinó també perquè ha estat utilitzat per la nova série de Netflix Élite, donava alguna pista del seu futur estil.



3. El primer disc, amb Refree
El febrer de 2017 va llançar el seu primer disc, Los Ángeles (Universal Music, 2017), amb el productor i músic Raül Fernandez 'Refree'. Cèlebre, entre altres fites, pel seu treball amb Sílvia Pérez Cruz, el productor treballa amb la cantant un disc flamenc cru i íntim al voltant del tema de la mort. El seu senzill "Catalina" té quasi tres milions de reproduccions.



4. Els Grammy llatins
El disc va ser considerat com el millor de l'any per diversos mitjans com l'ABC, la revista Rockdelux o el Time Out. Entre altres reconeixements, Rosalía va ser nominada al premi a la millor artista emergent del 2017 als Grammy llatins, on va interpretar una versió d'Alejandro Sanz, aplaudida pel mateix cantant.



5. El concert al Palau de la Música Catalana
Després d'omplir com mai s'havia vist l'escenari de la Barca del Vida Festival l'estiu del 2017, el duet va tancar la gira del seu exitós EP al Palau de la Música, l'1 de març del 2018. Va ser una de les últimes actuacions de Rosalía en un format acústic abans de començar el seu gran projecte de masses.

Rosalía i Raül Refree en concert al Vida Festival. Foto: Ray Molinari


6. "Malamente"
El vertader gran èxit de la cantant, però, sense cap mena de dubte, va arribar amb el videoclip de "Malamente", llançat el 29 de maig de 2018, primer capítol d'una sèrie que culminarà amb el seu pròxim disc. Rosalía presentava una gran producció audiovisual en què tots els elements (coreografia, vestuari, maquillatge, etc.) funcionaven perfectament. El seu nou estil, fusionant i actualitzant el cant flamenc, va sorprendre tothom i va provocar reaccions de tota mena. La major part positives, com ho demostren els més de 25 milions de reproduccions als quals ha arribat el vídeo. 



7. L'actuació al Sonar
Amb aquesta potent carta de presentació, la cantant debutava al Sónar el 15 de juny amb una actuació que no va decebre la gran expectació que ja havia generat. Rosalía incorporava llums, ballarines i un vestuari ben característic que l'ha portada a ser entrevistada per la revista Vogue.

Rosalía al Sónar. Foto: Xavier Mercadé



8. "Pienso en tu mirá"
Aquest juliol Rosalía presentava el seu segon senzill, "Pienso en tu mirá",  del disc El mal querer (Sony Music, 2018). La cançó i el videoclip, que es desenvolupa entre camioners i armes, també va ser un gran èxit que Rosalía va aprofitar per anunciar la data de sortida del disc a l'agost. La discogràfica fins i tot va fer aparèixer un gran anunci a les pantalles de l'emblemàtica Times Square de Nova York.



9. Noves nominacions als Grammy
Només per la cançó "Malamente" la cantaora ja acumula cinc nominacions als Grammy llatins d'aquest any: cançó de l'any, gravació de l'any, millor vídeo musical versió curta, millor cançó alternativa i millor fusió d'interpretació urbana.

10. La conquesta del públic anglès
El passat 16 d'octubre Rosalía presentava els seus dos hits en el reconegut programa musical de la BBC Later... with Jools Holland amb la intenció de portar més enllà la seva música i guanyar-se també el públic anglosaxó.


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais