Efemèride

Manel, «la banda que si no existís l’hauríem d’inventar»

Recuperem la ressenya del disc 'Els millors professors europeus' de Manel, que ahir va fer 10 anys

Manel celebra els 10 anys del seu debut amb una edició en vinil

| 12/11/2018 a les 20:00h
Especial: Efemèrides
Arxivat a: Enderrock, 10 anys, Els millors professors europeus, Manel, ressenya, actualitat
Manel a la final del Sona9
Manel a la final del Sona9 | Carles Rodríguez
Quan va sortir l'àlbum Els millors professors europeus (DiscMedi, 2018) de Manel, la revista Enderrock no va quedar indiferent. Abans d'atorgar al grup el Premi Enderrock al Millor disc pop-rock en català de l'any 2009, ja se'n va fer ressò des del vessant escrit. Al número 158 de la revista, corresponent al desembre de 2008, Jordi Garrigós escrivia una ressenya sobre aquell disc que va catapultar el grup com un dels referents de la música en català. Garrigós ho deia així: 

"Potser sense ni saber-ho, Els millors professors europeus és l’àlbum que hem esperat durant molt de temps. Primer perquè intuïem el potencial del grup, i després perquè ens calia una obra d’aquestes característiques per seguir amb l’evolució natural de la nostra música contemporània. Manel han justificat aquesta espera amb un disc que irradia llum per tots cantons. Cançons folk d’ànima pop que ens expliquen unes històries del dia a dia amb aquell embolcall metafòric i humorístic que ens evoca als caps pensants de Sisa i Pau Riba. Segurament ja havíem sentit lletres costumistes com la d’“Al mar!”, “Els guapos són els raros” o “En la que el Bernat se’t troba”, però mai amb aquest somriure a la boca que et deixen les cançons del grup Manel. Decididament tots hem volgut ballar amb la noia que ens agradava (“Ai, Dolors”) o ens hem enamorat d’una “Dona estrangera” que ens ha fet parar bojos mentre pensàvem en ser un Cèsar de l’antiga “Roma”. Si a més a aquesta proximitat hi afegiu els ritmes indie-folk que us heu fet farts d’escoltar, ara amb Vampire Weekend o Beirut i abans amb Bob Dylan, heu trobat la fórmula perfecta. Manel aconsegueix consensuar tots aquests influents elaborant un disc majúscul que pot arribar a la culminació artística amb “Captatio benevolentiae”, una cançó que haurà de marcar la generació que per força caurà als peus de la música d’aquests intrèpids barcelonins. El debut d’una banda que ens deixa amb la sensació que si no existís l’hauríem d’inventar".
 

Portada d''Els millors professors europeus' de Manel


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais