concert

Doble homenatge a Traginada

El concert commemora el quarantè aniversari del primer disc del grup de folk menorquí

Cabot deixen anar les «Llengües»

| 17/01/2019 a les 11:00h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, concert, Traginada, folk, Menorca, concerts, EDR Balears, Diada Sant Antoni
Traginada
Traginada | Arxiu Traginada
El proper 17 de gener el Teatre Principal de Maó acollirà en el marc de la Diada de Sant Antoni el concert Menorca canta Traginada, que commemorarà el quarantè aniversari del primer disc de l'històric grup de folk menorquí. Atesa la gran demanda d'entrades, s'han programat dos passis: a les 17.30 h i a les 20 h.  

Enguany el concert institucional de Sant Antoni, que organitza el Consell Insular de Menorca, estarà dedicat a reivindicar el llegat de Traginada. Els directors artístics de l'homenatge al Teatre Principal seran els germans Joan Carles i Annabel Villalonga, mentre que la llista de participants és una bona mostra de l'empremta que Traginada ha deixat en la música popular menorquina: Maria CampsClara GorriasCris JuanicoAnna FerrerMiquel Mariano i Guiem Soldevila cantaran un parell de cançons del grup cadascú, amb nous arranjaments i un grup format per Àngel Gelabert (piano, teclats i acordió), Pablo Millas (contrabaix),Moisès Pelegrí (percussió), Nicolau Espinosa (llaüt), Annabel Villalonga (guitarra) i Ali CollAnna GenerJoan Carles Villalonga i Edu Cendán (veus).

Nascuda el 1976 a Maó, la nombrosa formació menorquina va seguir els passos de models com els eivissencs Uc i el col·lectiu cultural i artístic Mussol, de Menorca. Ràpidament, Traginada va esdevenir un referent de la recuperació de la música d'arrel tradicional, a Menorca en concret i als Països Catalans en general. Treballant a partir de materials com els recopilats pel musicòleg des Mercadal Llorenç Galmés, el grup va difondre i posar en nova circulació cançons populars (per exemple, els romanços "Na Cecília" i "Na Roseta" o els "Fandangos de Torralba", que van rebatejar com "L'amo de son Carabassa"), i també composicions pròpies, a través d'una instrumentació que combinava instruments tradicionals amb altres com l'orgue, i de tres discos produïts pel mallorquí Antoni Parera Fons i editats pel segell Pu-Put de la companyia Zafiro: Menorca(1978), Pels camins de Menorca (1979) i Cançons de Menorca (1980). Tots tres van ser reeditats en CD per Blau l'any 2001, i el mateix segell va publicar un recopilatori antològic el 2010.

Les tensions de la professionalització van accelerar la dissolució del grup, però la seva empremta en la societat menorquina s'ha mantingut ben marcada des d'aquells anys, i ha originat un fil que, a través de formacions com S'Albaida, arriba fins a la realitat musical de la Menorca actual.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais