Agenda

Setmana inicial del BarnaSants

La primera setmana de programació després de la inauguració del passat divendres té els homenatges a Silvio Rodriguez i Luis Eduardo Aute com a plats estrella

Cesk Freixas, Quimi Portet i Ivette Nadal amb Pascal Comelade al BarnaSants

| 29/01/2019 a les 09:49h
Especial: Festivals
Arxivat a: Enderrock, festivals, Alberto Alcalá, Leandro Maia, joan vinyals, Espiadimonis, Joan Isaac i Sílvia Comes, Aute, Barnasants 2019, alberto alcalá, Guillamino
Luis Eduardo Aute a l'Acústica del 2014
Luis Eduardo Aute a l'Acústica del 2014 | Xavier Mercadé
La setmana clau de festival BarnaSants arrencarà amb la proposta de Carles Dordella L’Espiadimonis (dijous 31 de gener al Harlem Jazz Club, 19.45 h, 9/12 €). Estimar la vida o témer la mort és el disc editat per Bankrobber i el nou projecte en solitari de l'excantant i baixista de Les Philippes. El projecte neix amb la determinació de cantar a l’amor, com tota la música pop, i també a la lluita, com el bon folk. Pop lluminós de tall acústic amb melodies rodones i addictives.

Alberto Alcalá presenta per la seva banda divendres 1 de febrer al Harlem Jazz Club (19.45 h, 9-12 €) el seu segon disc d'estudi, Tragaluz, deu cançons compostes al llarg de cinc anys, pensades amb paciència d’artesà, produïdes per Leo Minax i Gonzalo Lasheras i acompanyades de músics com Javier Colina, Borja Barrueta o Víctor Merlo. En aquest BarnaSants, Alcalá oferirà una visió nua d’aquesta desena de temes, tal com van ser concebuts. Entre els que s’han rendit públicament a la seva manera de compondre, exquisida i actual, hi ha des de Javier Ruibal fins a Amaral.

Els homenatges a dos monstres de la cançó arriben al BarnaSants. El dedicat a Sílvio Rodríguez serà el mateix divendres 1 de febrer, Cita amb àngels. Tribut a Silvio Rodríguez, de la mà de Joan Isaac i Sílvia Comes (Luz de Gas, 21 h, 15-18 €), una feinada d'adaptació al català de les cançons, amb un treball artesanal immens i amb un respecte absolut per la poètica de Silvio Rodríguez i per l’emoció que transmeten les cançons d'aquest gran mestre de la cançó universal. Revisant cançons de totes les èpoques, se sentiran en català des d’"Unicorn" o "Petita serenata diürna" fins a petites joies del seu extens cançoner, d’una bellesa extraordinària.

El dissabte 2 l'homenatge serà per a Luis Eduardo Aute, amb el recital col·lectiu Ànims animal. L'Auditori del Fòrum (21 h, 35-68 €) acollirà el concert especial d'homenatge a aquest cantautor estimat pel públic i per la professió. Els seus col·legues li reten com a referent de la cançó d’autor i com a persona solidària amb la cultura i la llengua que compartim. El concert inclourà convidats com Andrés Suárez, Ángel Petisme, Cristina Narea, De Pedro, Els Amics De Les Arts, Estopa, Sisa, Javier Gurruchaga, Joan Isaac, Maria del Mar Bonet, Marina Rossell, Miguel Ríos, Pi de la Serra, Quique Gonzàlez i Suburbano.

I tancant la setmana, el diumenge 3 de febrer actuaran, d'una banda, Guillamino (Auditori Barradas (L’Hospitalet de Llobregat, 19 h, 15 €) presentant a Barcelona el seu disc Fra Júpiter (Bankrobber, 2018), que ja ha tingut cites destacades com la del Mercat de Música Viva de Vic. El músic feia quatre anys que no donava pràcticament senyals de vida quan va tancar-se en una cel·la de Poblet. La vida monacal, l’atmosfera del claustre, el paisatge intuït a través d’estretes finestres de pedra… tots aquests elements li han inspirat un grapat de cançons escrites des del jo més íntim. Inclou, per exemple, l’adaptació d’un versicle de l’Antic Testament o un poema de Màrius Torres. 

El mateix diumenge, un músic més veterà encara, Joan Vinyals, actuarà al Casinet d’Hostafrancs (19 h, 9/12 €) presentant el disc Res no és igual. Dotze anys després de Vil·la Blauet, Vinyals plasma una altra etapa personal en el seu nou treball, Res no és igual. El disc recull temes conductors d’una evolució cap a un present ple d’il·lusió i força, conscient que “res no és igual”. En aquest nou treball tornem a gaudir de l’estil eclèctic de la seva guitarra. Un estil nodrit de rock, blues, reggae i jazz; amb el toc mediterrani de sempre, aquí més acusat.

La parcel·la llatinoamericana del BarnaSants d'aquesta setmana té un nom destacat amb Leandro Maia, que serà present en concert el mateix 3 de febrer al Harlem Jazz Club (19 h, 9-12 €). La seva música combina estils de la música brasilera (samba, maracatu, candombe…) amb ritmes característics de la regió de la Plata. Aquesta barreja situa la seva obra en la rica tradició de la cançó llatinoamericana. Maia té una dilatada carrera discogràfica que inclou els canònics Palavreio (2008) i Mandinho (2012). A més, el cantant també ha escrit música per a teatre, dansa i pel·lícules. Es tracta d'un concert coorganitzat amb la Casa Amèrica.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais