crònica

La màgia inconcreta: l'essència del primer Festival del Pop Metafísic

Crònica dels concerts succeïts aquest passat 16 de març a la sala Green's de Ponts

El Petit de Cal Eril, Núria Graham, Ferran Palau, Marialluïsa i Germà Aire són els grups que hi van tocar

| 19/03/2019 a les 13:30h
Especial: Actualitat
Arxivat a: Enderrock, pop metafísic, Núria Graham, El Petit de Cal Eril, Germà Aire, Festival pop metafísic, Marialluïsa, crònica
Marialluïssa
Marialluïssa | Néstor Noci
"Tothom tindrà el que busca, ningú sabrà el que troba", declama Martí Sales d'Els Surfing Sirles en donar pas a l’actuació d’El Petit de Cal Eril, punt àlgid i colofó del 1r Festival del Pop Metafísic celebrat el passat 16 d'abril a Ponts. D’un pop metafísic que, com es desprèn de la frase de Sales, busca la màgia en la inconcreció, més en la recerca que en la troballa. No obstant això, sota els neons de la sala Green’s de Ponts hi va haver troballes, veritables troballes. La més òbvia, per l’escàs temps de vida del grup, Marialluïsa.

El jove quartet igualadí oferia tot just el seu primer concert i el va superar amb nota, combinant destresa musical amb magnetisme escènic i tancant el concert amb una apoteòsica "Drama o calma". Van seguir Germà Aire, presentant un "Sempre" que hauria de ser un punt d’inflexió en la trajectòria dels ex-Mates Mates. La sala ja estava del tot plena per a l’actuació de Ferran Palau, tocat per la seva carismàtica gorra i demostrant per què "Blanc" és una obra major de la discografia catalana contemporània.

Núria Graham va presumir d’actitud i de banda per rubricar un excel·lent concert que va deixar pas a l’espectacle d'El Petit de Cal Eril, corejat pel públic en moltes cançons del seu –aviat penúltim– disc triangular. "Com puc saber el que penses" i sobretot "Som transparents" ja funcionen com veritables hits, al costat de la perenne "Amb tot" o la sorprenent versió del "Close to me" de The Cure.

Però més enllà del que va sonar davant el teló de lluentons de la Green’s (divisió de parers: és Lynch o és Kaurismaki?), el que va conferir un aire especial i inimitable a la nit va ser el seu caràcter autogestionat, un festival organitzat pels músics amb un exèrcit de voluntaris remant junts en un espai tan atípic com captivador. Tot plegat ens permet ser agosarats. Alguns van tenir la sort de ser al Pla d’en Sala l’any 1975; altres, a l’envelat de Can Cassó al primer popArb. Però nosaltres vam ser a la Greens pel 1r Festival del Pop Metafísic. I ens farem pesats molts anys de tant d'explicar-ho.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais