entrevistes

Gerard Quintana al rescat de les cançons prohibides

Parlem amb el músic sobre l'espectacle 'Intocables', que realitzarà avui en el marc del festival Strenes

| 26/04/2019 a les 13:30h
Arxivat a: Enderrock, entrevistes, festival, Strenes, Gerard Quintana, entrevista
Gerard Quintana
Gerard Quintana | Alba Rodríguez Núñez
L'última setmana d'abril està sent moguda per a Gerard Quintana. El dia de Sant Jordi va fer gala del seu llibre, Entre el cel i la terra (Grup 62, 2019), i avui divendres 26 d'abril estrena a Girona la funció Intocables. La nova proposta del gironí recupera les cançons censurades de les darreres dècades a través d'un repertori amb artistes d'arreu del món. Parlem amb ell sobre què hi podrem veure i com encara la cita d'aquesta nit. 

Com va néixer l'espectacle Intocables?
A principi del 2016 vaig rebre l'encàrrec de presentar una proposta per participar a la Segona Setmana de la Cultura Prohibida al Born CCM. En aquell moment m'ho vaig plantejar com una funció única, i dic 'funció' perquè la proposta va més enllà d'un seguit de cançons. Podria definir-la perfectament com una conferència amb música en directe. La possibilitat d’un format en què el relat fos il·lustrat amb música enllaunada era perfectament viable, però el valor afegit de la proposta és la suma dels dos conceptes. 

És un espectacle d'actualitat absoluta. Quin és el repertori de cançons prohibides i censurades? Com les has escollides?
Les possibilitats, malauradament, són infinites. Això fa que el repertori sempre estigui viu i obert a alguns canvis. La tria gira al voltant d'uns temes sagrats: des de les reinterpretacions crítiques dels himnes i la denúncia política dels secrets d'Estat, fins a les cançons que toquen el tema de les drogues d'una manera desinhibida, o també de l'amor i el sexe més enllà de les convencions oficials i religioses. 
 

Gerard Quintana a 'La Nit dels Sopa' Foto: Gemma Martz


No només et bases en el panorama català, sinó també en temes internacionals...
La mirada no només se centra a casa nostra, sinó que busca en el conjunt del món occidental de la meitat del segle vint fins ara. És punyent per al públic redescobrir cançons que són clàssiques, amb una nova mirada que sovint desconeix. Aquesta amplitud de focus ens permet viatjar per diversos estils musicals i cantar en diferents llengües; de Serge Gainsbourg a Víctor Jara, d'Albert Pla a Lou Reed, d'Ovidi Montllor a Sex Pistols. Estic començant a treballar ja en una pròxima edició basada en artistes femenines que inclourien des de Nina Simone fins a Maria del Mar Bonet.

En aquesta aventura musical t'acompanyaran Oest de Franc. D'on neix aquesta connexió? Com heu treballat plegats?
Vaig conèixer l'Oest fa molts anys a Sabadell quan vaig col·laborar en un disc del seu pare, el cantautor nascut a Xàtiva Esteve de Franc. Era un noiet i ja tocava la guitarra com els àngels. Hem mantingut el contacte d'una manera o una altra des d'aleshores. Feia temps que quedàvem a casa per tocar junts versions de petites joies de la història de la música i aquesta ha estat una bona excusa per pujar junts als escenaris.

El presentaràs a casa, a l'Strenes. Per què diries que és l'espai idoni?
Tornar a Girona sempre és especial. L'Auditori de la Mercè és un espai que cal cuidar. No està pensat per fer-hi concerts d'alt voltatge per la seva condició d'antiga capella i la seva ressonància. Però per presentar Intocables és un lloc que permet certa litúrgia i que afavorirà el relat.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.