Entrevistes

Pepet i Marieta: «Estic molt orgullós perquè tot el que hem aconseguit ha estat gràcies al nostre esforç»

El cantant del grup montsianenc repassa els 15 anys de la banda des que van treure el primer disc

| 03/07/2019 a les 11:45h
Especial: Entrevistes
Arxivat a: Enderrock, celebració, entrevistes, Pepet i Marieta, aniversari, Teres de l'Ebre, Imperfectes
Pepet i Marieta
Pepet i Marieta | Bernat Almirall
L'oferta de grups de marcat caràcter festiu és molt gran, per això arribar als 15 anys de trajectòria no és cosa fàcil. L'aniversari que celebrem avui és el de Pepet i Marieta, la banda obligatòria si vols saber què és anar de festa a les Terres de l'Ebre, un fix de les festes majors de la seva comarca i d'arreu del territori català. Per celebrar-ho, des d'Enderrock.cat hem decidit parlar amb Josep Bordes, artísticament conegut com a Pepet, perquè ens expliqui com han estat aquests quinze anys, com es presenta el futur, i altres qüestions relacionades amb el grup del Montsià.


Com valores aquests quinze anys des de la publicació del vostre primer disc, Sempre hi ha un pedaç pa un discosit (Edicions Singulars, 2004)?
La valoració que en traiem és molt positiva. Com tot, en aquesta vida hi ha alts i baixos però per sort sempre fem i hem pogut fer el que ens agrada. En tots aquests anys hem rebut molta estima i respecte per part del públic. Que la gent t'escolti i valori la teva feina s'agraeix molt. Afavorir la creació de relacions, ser partícips de moments especials, com ara enamoraments, festes, casaments, és molt emocionant. Tots els artistes anhelen connectar amb la gent, i nosaltres crec que ho hem aconseguit durant aquests quinze anys.

Quins són els moments més amargs?
El moment més amarg de la nostra carrera va ser quan va morir el Paco el juliol del 2015, ara farà quatre anys. Va ser un moment molt difícil, de desubicació general.

I els més dolços?
De millors moments n'hi ha molts. Sobretot durant els primers mesos, quan tot és nou i no pares de descobrir coses, en recordo molts. Valorant més el punt àlgid de popularitat, podríem dir que l'estiu del 2014, quan "Corre l'estiu" va ser la cançó de l'estiu a TV3, va ser un bon moment. Cal dir que aquell gran moment el vam aconseguir i construir nosaltres, sent proactius. Vam gravar la cançó amb un mòbil al nostre estudi, amb els mitjans de què disposàvem i sense que ningú ens ho demanés, i vam enviar-la a TV3. Actualment estem tenint molts bolos, i qui sap si encara són, en part, gràcies a allò. I ara mateix també estem passant per un moment dolç amb el canvi de formació. Després de catorze anys, el grup ha decidit renovar-se i dels integrants originals només en quedo jo. La resta són una fornada d'artistes joves i amb moltes ganes. Estic vivint un Erasmus, una segona joventut (Riu).

Quina història hi ah darrere "Imperfectes" (la cançó i el videoclip que estreneu avui per celebrar els quinze anys)?
El videoclip celebra els quinze anys del primer disc. Esclar que té un to commemoratiu, però representa un dia de ressaca, molt en sintonia amb l'esperit de Pepet i Marieta. La festa ha durat catorze anys i ara que arriba el quinzè ens despertem amb tota la ressaca i decidim reconvertir la banda. El que havia de ser una situació "dolenta" acaba convertint-se en una oportunitat de fer una altra festa igual, o fins i tot millor, que l'anterior. Per això, aquest videoclip també servirà com a presentació de la nova banda. "Imperfectes" és la nostra essència, nosaltres entenem que la imperfecció a la vida és la que en provoca la perfecció, i és una part inherent de la vida humana, com el matí després de la ressaca (Riu).
 

Fotograma del videoclip que estrenen avui


Sou un grup molt implicat en diferents causes socials, en aquests quinze anys n'heu defensat moltes a partir de les vostres cançons. Per què aquesta voluntat?
Jo soc d'Ulldecona, i som al principi i al final de moltes coses, som d'una zona oblidada. Ens tenen en poca consideració i per això cridem una mica perquè creiem que ens mereixem el mateix reconeixement que tothom. Per això crec que tenim a l'ADN l'esperit lluitador, i jo he volgut portar aquest punt rebel a la música.

De quines lluites o cançons et sents més orgullós?
Hi ha dues cançons a les quals tinc molta estima: "L'aigua no està en venda", sobre el moviment antitransvasista, i encara més "Ulldecona", on parlo del meu poble, però apel·lant a tota la gent de poble, i més concretament a les poblacions de banda i banda del riu de la Sénia.

Com que us impliqueu en moltes causes, sou un grup que heu tingut bastantes polèmiques. Que n'opines d'això?
Com ja deia Oscar Wilde: "Només hi ha una cosa pitjor al fet que parlin malament de tu: que no en parlin". Des del principi hem tingut un punt polèmic, no l'hem buscat però sempre hi ha estat. Nosaltres només intentem ser el màxim de conseqüents amb el que fem, i si tenim certs pensaments, no els silenciem. No sé si ens afecta demanera positiva o negativa, però avui en dia seguim tenint bolos i omplint-los, i això és bon senyun al. No pots deixar de ser qui ets, i si això pot molestar, que molesti!

Concretament, l'última polèmica està relacionada amb Vox, que va denunciar públicament amb fotos teves el fet que et despullessis durant el concert a Castelló. Com ha acabat el cas?
La polèmica del concert de Castelló amb Vox és tot un muntatge polític, jo no he rebut cap denuncia, ni la rebré. Tota aquesta trama va ser orquestrada pels mitjans de comunicació de dretes, que volien desacreditar el govern de Castelló, que era d'esquerres, abans de les eleccions. Però els ha sortit malament la jugada, perquè el govern d'esquerres ha renovat a la localitat. Tot l'espectacle mediàtic ha estat una tergiversació dels fets que van ocórrer en realitat. Un periodista que sabia el que buscava va trobar el pla lateral perfecte perquè semblés que havia fet un nu integral, però és mentida, jo no em despullo mai totalment als concerts. Van buscar problemes on no n'hi havien, però els va sortir el tret per la culata.
 

Pepet i Marieta. Foto: Bernat Almirall


El teu jo de fa quinze anys pensava que el 2019 el grup seguiria actiu i amb el nivell actual?
Sí. Jo sempre he estat una persona molt proactiva i lluitadora. Vaig decidir emprendre aquest camí fa 15 anys, quan cap discogràfica ens feia cas, i vam treballar fins a trobar un lloc dins el mercat musical català. És cert que ara tenim més suport, des de diferents llocs, però l'esperit lluitador no l'he perdut. Avui en dia estic molt capficat en les xarxes socials, crec que són la gran eina de difusió de la música i, per tant, per sobreviure. És molt important involucrar-te en els projectes perquè funcionin. Estic molt orgullós perquè tot el que hem aconseguit ha estat gràcies al nostre esforç, i un exemple clar és la cançó de l'estiu de TV3 que abans comentàvem.

I com et veus d'aquí a quinze anys?
A títol personal, seguiré fent música o involucrat d'alguna manera a l'escena, desenvolupant altres tipus de tasques. I amb Pepet i Marieta? Doncs no ho sé. Quinze anys són molts, i la música festiva i mestissa potser ja no m'atraurà, o sí. Aquest món és incert. Per exemple, durant el 2012 el grup estava a punt d'abaixar la persiana però el 2013, amb l'auge del moviment independentista, vam fer una cançó que es deia "Via" i per casualitats de la vida va acabar arribant a l'ANC i convertint-se en un petit himne de la 'Via Catalana' d'aquell any. Per molt que t'esforcis molt o poc, de vegades les coses van bé o no. El secret és la constància i aprofitar les oportunitats.

Durant aquests quinze anys de carrera la indústria musical ha evolucionat molt. A Pepet i Marieta, com a grup de festa, us ha afectat aquest canvi? Ha estat un canvi en positiu o en negatiu?
L'evolució de la indústria musical en aquests quinze anys ha estat espectacular i ha afectat tots els grups, fins i tot els més petits de música festiva i de mestissatge, com nosaltres. Últimament estic treballant en un nou projecte relacionat amb l'estratègia musical que, principalment, engloba la producció i la comercialització de la música. M'he adonat que internet és una gran plataforma, i que si la fas servir amb les eines adequades fa la mateixa funció que les discogràfiques, que ara mateix estan obsoletes, ja no es venen discos. Jo tinc una màxima que és "ni excuses ni discogràfiques". Actualment, les discogràfiques et succionen al màxim, perquè ja no es venen CDs i han de tenir beneficis i els troben d'una manera o una altra. Hi ha grans noms del panorama actual, com ara El Kanka o el Niño de la Hipoteca, als quals també els ha funcionat bé aquesta estratègia. Jo no dic que les discogràfiques no facin una feina, simplement crec que si tens el temps i les eines, gràcies a internet pots aconseguir grans resultats. Les discogràfiques passen de ser una resignació a una opció.

Us va millor des que no aneu amb discogràfiques?
D'ençà que hem canviat d'estratègia ens està funcionant molt millor en tots els processos relacionats amb la indústria, i mira que hem treballat amb les millors discogràfiques de Catalunya. Considero que és un procés més eficaç i efectiu, això sí, jo he fet molts cursos i he dedicat moltes hores a aprendre i a entendre el món de la música i la seva indústria.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais