ANUARI DE LA MÚSICA

La indústria del directe perd espectadors

Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva

Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys

Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts

| 12/07/2019 a les 13:20h

Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic (-18%) i bolos (-12%), tot i consolidar el model amb una facturació positiva (+1,2%).
 

La recuperació de la indústria catalana del directe iniciada després de la crisi ha tancat el 2018 una etapa de bons resultats amb una facturació que s’ha estabilitzat en l’1,2% de creixement i que denota el final d’un cicle. A l’altre cantó de la balança, s’ha situat –per primera vegada el darrer quinquenni– una important caiguda de concerts (-14%), vinculada a una pèrdua severa del 22% d’espectadors, que el sector atribueix a la gran competència dels festivals, que concentren l’oferta en pocs artistes i que ha afectat també en la reducció de la programació tradicional de les festes majors.
 
FESTIVALS

 

Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys i als Països Catalans sumen un 5% més d'espectadors (amb un total de més de 3 milions d'assistents), mentre a Catalunya augmenten un 2%.
 
Els principals festivals de pop-rock catalans han augmentat el 2018 un 2% d’espectadors, una xifra positiva que demostra una contundent desacceleració del sector lluny de l’espectacular augment del 14% de l’any anterior. El mig centenar de principals festivals als Països Catalans han registrat un creixement moderat del 5%, amb un global de 3,2 milions d’assistents i un millor comportament dels megafestivals i els certàmens de petit format. Cal destacar l’augment dels principals certàmens del País Valencià, que han sumat un 11% més de públic i continuen liderant el rànquing festivaler.
 
La quantitat d’assistents als 48 principals festivals dels Països Catalans ha crescut un 4,6%, amb 3,2 milions d’espectadors, una xifra que mostra una desacceleració respecte a l’augment del 8,9% registrat el 2017. Els darrers quatre anys, la xifra sempre ha anat a l’alça. Els festivals del País Valencià continuen liderant el rànquing amb l’Arenal Sound, Medusa, Rototom i FIB. La quarantena de principals festivals catalans ha registrat 1,9 milions d’espectadors el 2018, un 2,1% més que l’any anterior, un ascens molt lleu si es compara amb l’espectacular 14% del 2017. El Primavera Sound, el Sónar i l’Acústica han estat els festivals catalans més multitudinaris.
 
SALES
 

Reactivació amb la reconversió sectorial. Les sales s'han estabilitzat amb un increment de públic (+9%) i també un lleu augment (+3%), millorant la mitjana d'assistents, de manera que s'ha ajustat l'oferta a la demanda.
 
Després de l’alça d’assistents i concerts del 2016 a les sales catalanes que deixava enrere la crisi de la darrera dècada, les xifres dels dos últims anys han confirmat que el sector s’ha estabilitzat i ha activat una fase de reconversió. El 2018 ha registrat un increment del públic (+9%) i també un lleuger augment dels concerts (+3%), de manera que ha millorat la mitjana d’espectadors. Les expectatives positives a l’alça són evidents a Barcelona i a la resta del país en nombre d’assistents, però no tant de concerts.
 
El creixement del nombre d’assistents a sales de concerts el 2018 s’ha estabilitzat a l’alça els dos darrers anys, després del punt d’inflexió del 2016. Tant és així que les dades recollides en una vintena d’equipaments catalans han indicat que el públic ha augmentat un 9%, el mateix percentatge a Barcelona que a la resta de Catalunya. 

La programació dels concerts (+3%) és un indicador que demostra que l’alça de públic no ha activat l’oferta. La xifra ha mantingut un creixement sostingut igual que l’any passat, sobretot a la capital (+4%), perquè a la resta ha disminuït lleugerament (-2%). La mitjana global d’espectadors per concert ha millorat de 240 a 254.
 
Augment destacat del públic dels circuits musicals (14%) i dels auditoris (15%), al mateix ritme que els concerts itinerants (+9%) i dels bolos, sobretot internacionals, als grans equipaments (+8%).
 
CIRCUITS
 

Recuperació general en els cicles itinerants. Els principals circuits musicals gestionats per entitats públiques i privades han capgirat les xifres vermelles del 2017 i s’ha tornat a la dinàmica a l’alça que havien consolidat des del 2013. El nombre de concerts ha augmentat més d’un 8% i el d’espectadors, un important 13%, liderats pel circuit de l’ODA.
 
L’evolució de públic ha registrat un resultat positiu del +13,5%, que capgira la frenada de l’any anterior (-0,4%). La Xarxa ODA, el Curtcircuit i el Circuit Folc han liderat l’augment: han passat d’una ocupació de 245 espectadors/concert a 256. El 2018 també s’ha anotat un augment del 8,5% en la xifra de concerts, una dada molt positiva si es compara amb el descens del 4% del 2017. La Xarxa ODA, el Curtcircuit i l’Òpera Catalunya són els que ha programat més bolos, amb augments superiors al 10%.
 
AUDITORIS I TEATRES
 

El Palau Sant Jordi lidera el creixement de concerts.  Els grans equipaments han registrat globalment xifres positives el 2018, equivalents als registres del 2014 anteriors a la crisi. La xifra d’espectadors ha remuntat un 15% –gràcies sobretot al Palau Sant Jordi– i trenca la tendència a la baixa del 2017, mentre que en els concerts han augmentat un 8%.
 
La recuperació d’assistents als equipaments catalans aporta una xifra global del 15%, gràcies a un increment del 100% d’espectadors al Palau Sant Jordi i Sant Jordi Club. La resta d’auditoris ha aportat una caiguda del 4%, similar a la del 2017. La xifra de concerts del 2018 ha crescut un 8%, un indicador positiu si es compara amb el moderat 2,5% del 2017. Tant el Palau Sant Jordi (+59%) com la mitjana dels auditoris (7%) han augmentat la programació.
 
DIRECTE PER ESTILS



Per estils, només han tingut resultats positius els festivals de públic familiar (+14%), cada cop més populars, i de cançó (+5%), de format reduït. També els certàmens de jazz han tingut dades positives (+2%), lluny del 14% del 2017. I han perdut públic el folk (-14%), la clàssica (-7%) i les orquestres i conjunts (-5%).
 
MERCATS

Impacte econòmic històric del MMVV amb 4,7 milions d'euros, increment del 28%, segons l'UOC del 2017, tot i que les dades de 2018 apunten un recés del 22% en contractació.
Especial: Anuari de la Música
Arxivat a: Enderrock, Anuari de la Música 2019

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.