Entrevista

Bad Gyal: «Cada cop la gent m'entén més»

Alba Farelo torna al Sónar dos anys després del concert que va fer virar la seva trajectòria

Deu noms propis del Sónar 2019

| 19/07/2019 a les 14:41h
Especial: Entrevistes
Arxivat a: Enderrock, trap, Bad Gyal, Sonar, entrevista, Alba Farelo, dancehall
Bad Gyal
Bad Gyal | Ana Sting
Si a Bad Gyal li haguessin dit que es trobaria fitxant per una de les grans discogràfiques mundials (Interescope), que estaria fent concerts per diferents continents i que la seva música continuaria sent tan lliure, provocativa i irreverent com la que feia al principi, segur que s'ho hagués cregut. La determinació i l'esforç l'han portada a poder viure de la música i a convertir-se en una de les representants més actives i independents de l'escena urbana estatal. Parlem amb ella arran de l'actuació al festival Sónar d'aquest dissabte (escenari Sonar Village, 18.00 h), dos anys després d'un concert al mateix festival que ho va canviar tot.

Tornes al Sónar dos anys després, com recordes el concert del 2017? Creus que va marcar un abans i un després en la teva trajectòria?
Si, el recordo com un dia molt important, un dia que va marcar la meva carrera perquè vaig notar un progrés i un interès internacional després del Sónar. Crec que va ser una carta de presentació, un primer dibuix del que presentaré al festival aquest any perquè va ser la primera vegada que vaig treure ballarines. La intenció era mostrar les diverses coses que m'agraden: la música, el ball...

El fixatge per una gran discogràfica internacional com afectarà la teva música? Creus que es pot tornar més comercial?
Crec que l'experiència ho dirà, però de moment pel que fa a la creativitat no crec que m'estigui afectant. L'equip de la discogràfica que treballa amb mi, de moment, a l'hora de fer les cançons no em posa cap tipus de norma ni de però. Les cançons que faig no són un problema, ni la meva manera de fer-les. El que ha canviat és que potser em connecten amb productors més grans, amb gent que jo tenia com a referent perquè he escoltat des de petita alguns dels hits que han fet. O sigui, crec que afecta més en positiu la part creativa que en negatiu, perquè m'estan donant l'oportunitat de viatjar i de dedicar-me 100% a gravar i no s'estan posant en com haig de fer la meva feina. Entenen que la millor manera de fer la meva música la sé jo i que el millor és que em deixin fer.

Acumulant l'experiència internacional que acumules, com es veu Barcelona des de fora a nivell de música i cultura urbanes?
Crec que encara no em coneixen gaire a Barcelona, per la música i la cultura que faig i represento. Jo quan parlo de Barcelona, em demanen més per les coses turístiques que coneixen perquè els les ha dit algú o perquè han vingut aquí. Però sí que tenen un interès cultural quan veuen que aquí hi ha tant moviment, els sembla superinteressant.



Sents que aquí la gent entén el que fas?
Sento que el meu públic cada cop entén més el que faig i accepta les meves diferents etapes i em deixa evolucionar i ser jo mateixa. Crec que ara mateix poder fer aquest xou que presentaré és una manera que la gent m'entengui encara més, perquè s'hi combinen moltes de les coses que em representen, tant com a Bad Gyal com a Alba. Hi ha ball, hi ha seleccions de temes que no els canto jo però que són cançons que escolto cada dia i m'encanten i que vull que la gent que em segueix a mi els escolti, perquè potser, per iniciativa pròpia, no els acabarien escoltant. Crec que cada cop la gent m'entén més.

T'has plantejat anar-te'n a viure a un altre país?
Si me n'anés a viure a un altre país, seria per qüestions professionals, no perquè la gent no m'entengui aquí. Hi aniria perquè els negocis, els productors, les discogràfiques no són aquí. Aquest seria l'únic motiu que m'ho faria plantejar.

Com portes la fama? Com aprens a domesticar-la?
La fama és una cosa que té la part bona i la part dolenta. Té moments bons com és el d'omplir escenaris grans, tenint molt públic escoltant-te i fent-te sentir una energia i unes coses que no havies sentit mai; i té parts dolentes que t'incomoden per la privacitat. Com tot, té la seva part positiva i la seva part negativa.
 

Bad Gyal Foto: Alberto Van Stokkum


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El mercat digital, representa el 75% de les vendes | Per contra, la facturació global de la indústria discogràfica catalana encara ha perdut el 2018 un 2,4% | El rànquing de catalans més venuts del 2018 està liderat pel 'Disc de la Marató', Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía | Els discos en català més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets | El rànquing d''streaming'
 està encapçalat per Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà
Imatge il·lustrativa
Amb la hipercompetència de festivals i el vell format de Festa Major, les empreses d'ARC tenen un descens de públic i bolos, 
tot i consolidar el model amb una facturació positiva | Els festivals moderen el creixement d'assistents dels darrers anys | Les sales s'han reactivat amb una reconversió sectorial que ha permès un increment de públic i concerts
Imatge il·lustrativa
El públic de la música en directe augmenta del 40 al 46% | Contràriament, el consum de grans festivals i certàmens decau (del 40% al 36%) | El públic prefereix concerts de proximitat i cartells més exclusius
Imatge il·lustrativa
La presència d'artistes emergents en els principals festivals es manté en un 34% | Les programacions en llengua catalana arriben a un 24%
Imatge il·lustrativa
L'Anuari de la Música 2019 dedica el tema central a les dones en la indústria de la música | La presència femenina en la indústria musical catalana és del 33%, amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria | La publicació dona veu en el 80% de les seves col·laboracions a dones de la indústria musical per fer-ne visible el paper i el canvi que estan produint a l'hora de conquerir més espais